Sammanfattning
Officersutbildningen i Sverige har under senare tid förändrats i takt med Försvarsmaktens förändrade uppdrag. Det finns tydligt uttalade mål om att officersutbildningen skall präglas av och utvecklas mot högskolemässighet och därtill följande forskningsanknytning. Utbildningens utgångspunkt är att verksamheten skall integreras och utvecklas i ett nära samarbete med Försvarsmakten. Ett speciellt fokus i utvecklingen av officersprogrammet utgörs av dess verksamhetsförlagda delar i utbildningen (VFU). Frågor som man speciellt fokuserar på inom den förändrade officersutbildningen är relationen mellan de högskole- och verksamhetsförlagda delarna. Häri innefattas exempelvis utbildningens progression, vetenskapliga grund och undervisnings- och examinationsformer.
Föreliggande presentation syftar till att speciellt beskriva och belysa konsekvenser av verksamhetsförlagda moment utifrån ett integrativt perspektiv på hela officersutbildningen och hur dessa skrivs fram i olika styrdokument. Data erhålls genom dokumentanalys och intervjuer.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2011 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)