Några preliminära resultat av en utvärdering av Försvarshögskolans verksamhetsförlagda utbildning. Paper presenterat på VILÄR 2011, 8-9 december, Skövde

Jörgen Dimenäs, Kristina Johansson, Leif Karlsson, Lars Svensson

    Forskningsoutput: KonferensbidragArbetsdokument (paper)

    Sammanfattning

    Officersutbildningen i Sverige har under senare tid förändrats i takt med Försvarsmaktens förändrade uppdrag. Det finns tydligt uttalade mål om att officersutbildningen skall präglas av och utvecklas mot högskolemässighet och därtill följande forskningsanknytning. Utbildningens utgångspunkt är att verksamheten skall integreras och utvecklas i ett nära samarbete med Försvarsmakten. Ett speciellt fokus i utvecklingen av officersprogrammet utgörs av dess verksamhetsförlagda delar i utbildningen (VFU). Frågor som man speciellt fokuserar på inom den förändrade officersutbildningen är relationen mellan de högskole- och verksamhetsförlagda delarna. Häri innefattas exempelvis utbildningens progression, vetenskapliga grund och undervisnings- och examinationsformer.

    Föreliggande presentation syftar till att speciellt beskriva och belysa konsekvenser av   verksamhetsförlagda moment utifrån ett integrativt perspektiv på hela officersutbildningen och hur dessa skrivs fram i olika styrdokument. Data erhålls genom dokumentanalys och intervjuer.

    OriginalspråkSvenska
    StatusPublicerad - 2011

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Citera det här