Sammanfattning

Denna studie syftar till att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om naturvetenskapsundervisning. Tidigare rapporter visar att elever i fritidshem ofta ställer frågor om naturvetenskapliga fenomen som förblir obesvarade, samt att undervisningen ofta fokuserar på andra områden än just naturvetenskap (Memišević, 2024; Skolinspektionen, 2018). Det empiriska materialet består av sex fokusgrupper med lärare i fritidshem (25 lärare). Datamaterialet har analyserats tematiskt med fokus på olika svar på de didaktiska frågorna varför, vad och hur i relation till naturvetenskapsundervisning i fritidshemmet. Resultaten, i form av teman, visar på en variation i syften och innehåll, samt att naturvetenskap kan undervisas både spontant och planerat i fritidshemmet. Dessa resultat kan fungera som ett första byggblock i utvecklingen av didaktiska modeller som stödjer lärares professionella bedömningar, analyser och beslut kring naturvetenskapsundervisning i fritidshemmet.
OriginalspråkSvenska
Sidor (från-till)6-20
TidskriftNordic Studies in Science Education
Volym21
Nummer1
DOI
StatusPublicerad - 2025-apr.-02

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • Fritidshem
  • Naturvetenskap
  • Didaktik
  • Undervisning
  • Lärare i fritidshem

Citera det här