Sammanfattning
Denna studie syftar till att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om naturvetenskapsundervisning. Tidigare rapporter visar att elever i fritidshem ofta ställer frågor om naturvetenskapliga fenomen som förblir obesvarade, samt att undervisningen ofta fokuserar på andra områden än just naturvetenskap (Memišević, 2024; Skolinspektionen, 2018). Det empiriska materialet består av sex fokusgrupper med lärare i fritidshem (25 lärare). Datamaterialet har analyserats tematiskt med fokus på olika svar på de didaktiska frågorna varför, vad och hur i relation till naturvetenskapsundervisning i fritidshemmet. Resultaten, i form av teman, visar på en variation i syften och innehåll, samt att naturvetenskap kan undervisas både spontant och planerat i fritidshemmet. Dessa resultat kan fungera som ett första byggblock i utvecklingen av didaktiska modeller som stödjer lärares professionella bedömningar, analyser och beslut kring naturvetenskapsundervisning i fritidshemmet.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Sidor (från-till) | 6-20 |
Tidskrift | Nordic Studies in Science Education |
Volym | 21 |
Nummer | 1 |
DOI | |
Status | Publicerad - 2025-apr.-02 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- Fritidshem
- Naturvetenskap
- Didaktik
- Undervisning
- Lärare i fritidshem