Naturvetenskapernas karaktär i klassrummet

Lena Hansson, Lotta Leden, Ann-Marie Pendrill, Åsa Arvidsson

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapportKapitel i bok

11 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Vikten av att behandla naturvetenskapernas karaktär (’NatureofSci-ence’, NOS) i NO-undervisningen har länge lyfts fram i dennv-didak-tiska forskningslitteraturen. NOS är också del av många länders kurs-planer, däribland de svenska. Dock saknas traditioner i skolan att ar-beta med området och det finns ett behov av både undervisnings-material och exempel på hur en sådan undervisning kan se ut. Nation-ellt resurscentrum för fysik har arbetat med flera forsknings-och ut-vecklingsprojekt med koppling till NOS. Ett sätt har varit att lärare, inom ramen för fortbildningskurser, har provat att undervisa NOS och dela sina erfarenheter med andra lärare. I den här artikeln berättar vi om olika sätt att arbeta med NOS och tipsar om resurser i form avundervisningsmaterial ochtexter som kan tjäna som inspiration för dig som lärare

OriginalspråkSvenska
Titel på värdpublikationFrån forskning till fysikundervisning
Undertitel på värdpublikationbidrag från konferensen 10–11 april 2018 i Lund arrangerad av Nationellt Resurscentrum för Fysik
RedaktörerKarin Stolpe, Gunnar Höst
UtgivningsortLinköping
FörlagLinköpings universitet
Sidor23-31
Antal sidor8
ISBN (tryckt)978-91-7929-980-4
StatusPublicerad - 2019

Publikationsserier

NamnNaturvetenskapernas och teknikens didaktik
Nummer4

Nationell ämneskategori

  • Didaktik (50302)

Citera det här