Nio förstelärares arbete i grundsärskola och gymnasiesärskola: resultat från en forskningscirkel

Daniel Östlund (Redaktör), Eva Dehlin, Lena Eliasson, Marcus Falk, Kristin Gannby, Josefine Josefsson, Kamilla Klefbeck, Susanne Rodin, Malin Stoltz, Malena Östlund

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi

Sammanfattning

Forskningscirkeln har genomförts tillsammans med nio förstelärare från två kommuner som arbetar inom grundsärskola och gymnasiesärskola. Inom ramen forskningscirkeln har de drivit utvecklingsprojekt under läsåret 2016/2017.

Grundsärskola och gymnasiesärskola utgör arenan för deltagarna i forskningscirkeln och de nio förstelärarna har drivit egna utvecklingsprojekt inom sina respektive verksamheter. Trots att de nio förstelärarna arbetar på olika stadier, med olika elevgrupper och utifrån olika förutsättningar samlades de kring några centrala teman. I de olika utvecklingsprojekten har skolutveckling utifrån elevernas delaktighet och inflytande, bedömning för lärande, elevhälsa, kommunikation och kollegialt lärande stått i förgrunden. 

OriginalspråkSvenska
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
ISBN (elektroniskt)978-91-87973-20-8
StatusPublicerad - 2017

Publikationsserier

NamnSpecialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad
Nr.12
ISSN (tryckt)2000-0022

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • bedömning
  • delaktighet
  • elevhälsa
  • forskningscirkel
  • förstelärare
  • grundsärskola
  • gymnasiesärskola
  • kollegialt arbete
  • speciallärare
  • speciallärare specialisering utvecklingsstörning

Citera det här