Sammanfattning
Med anspelning på radioprogrammet ”Norsken, svensken och dansken”, som sänds i NRK, DR och SR varje vecka, och som inleder med frasen: ”Välkommen till veckans samskandinaviska familjeterapi” och behandlar den senaste veckans händelser, vill jag härmed i mitt plenum föreslå framtidsvisionen DEN SAMSKANDINAVISKA SKOLAN. För att få syn på denna behöver vi starta med en utifrån-blick på Skandinavien, på vad utomjordingar eller efterlevande skulle anse vara särskilt utmärkande för just den nordiska utbildningstraditionen och samhällsstrukturen. Här får vi syn på alla likheter i allt som faktiskt förenar oss. Men vad jag verkligen vill dela med mig av, som en försmak på framtiden, är fröjden i upplevelsen av alla de små kittlande skillnaderna. Det finns helt enkelt inget mera levande, inget mera sexigt, än att vara en gränsgångare MELLAN de olika språken, kulturerna, situationerna och skolmiljöerna. Här kommer jag att ta exempel från olika tidigare Nordplus-projekt som har gått ut på att utveckla nya didaktiska och samskandinaviska modeller och mynta nya begrepp, på tvärs av nationsgränserna. Det rör sig om ambassadörsmodellen som använder sig av levande undervisningsmaterial. Det rör sig också om det pågående A.P. Møller-projektet ”Nordiska temadagar i lärarutbildningen”, där vi grannspråksdidaktiskt arbetar med hållbarhetstemat i litteraturundervisningen.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2024-jan.-30 |
Evenemang | Ny nordisk faglighed i ungdomsuddannelserne : Hvordan kan vi udvikle en ny nordisk faglighed og bidrage til nordisk samhørighed? - KUA (Köpenhamns universitet Amager) auditorium 22.0.11, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Søndre Campus, Københavns Universitetet, Emil Holms Kanal 2, 2300 København S., Copenhagen, Danmark Varaktighet: 2024-jan.-30 → 2024-maj-30 |
Konferens
Konferens | Ny nordisk faglighed i ungdomsuddannelserne |
---|---|
Land/Territorium | Danmark |
Ort | Copenhagen |
Period | 24-01-30 → 24-05-30 |
Nationell ämneskategori
- Utbildningsvetenskap (503)