Sammanfattning

I detta kapitel beskrivs framväxten av en praxisgemenskap i form av en högskolepedagogisk akademi för pedagogiskt meriterade lärare där Scholarship of Teaching and Learning utgör grunden för verksamheten. Kapitlet belyser några olika aspekter av teorin om praxisgemenskaper och exemplifierar hur den utvecklas över tid, från initiering genom uppifrån-styrning med beslut om inrättande, resursallokering och ledarskap, till att det efterhand uppstår spontana mindre, lokala praxisgemenskaper. Balansen och samexistensen mellan uppifrån-styrda och underifrån-initierade processer är viktig och samverkan mellan dessa två har varit avgörande för den högskolepedagogiska akademins framgång och utveckling. Denna samexistens uppmuntrar också en holistisk syn på organisationsutveckling som inkluderar en balans mellan både strategisk ledning och gräsrotsengagemang. Vidare främjar den en hållbar och dynamisk kunskapskultur inom ramen för Scholarship of Teaching and Learning-forskning och praxis.
OriginalspråkSvenska
Titel på värdpublikationPedagogisk meritering i och för förändring
RedaktörerÅsa Ryegård, Katarina Winka
Kapitel29
Sidor428-441
Antal sidor14
StatusPublicerad - 2025-mars

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Nyckelord

  • Pedagogiskt meriterade lärare
  • Praxisgemenskap
  • Högskolepedagogisk akademi
  • Pedagogisk meriteringsväg
  • Organisatoriska förutsättningar
  • Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)

Citera det här