TY - GEN
T1 - Om tillit och ledarskap för pedagogisk utveckling – vägen framåt
AU - Nygren, Åse
AU - Sjöberg, Jeanette
AU - Svensson, Måns
AU - Lövstål, Eva
PY - 2024/10/22
Y1 - 2024/10/22
N2 - Hur kan vi skapa ett långsiktigt och hållbart pedagogiskt utvecklingsarbete för studenters lärande och för en högre utbildning som håller hög kvalitet? Denna fråga blev aktuell efter att Universitetskanslersämbetet (UKÄ, u.å.) lyfte vikten av att skapa ett varaktigt kretslopp för det pedagogiska utvecklingsarbetet vid landets lärosäten. Som ett led i detta ville vi utforska frågan hur vi kan ta tillvara det kreativa och innovativa arbetet kring pedagogisk utveckling på enskilda lärosäten. I en efterföljande artikel (Nygren & Sjöberg, 2022) lyfte vi fram fyra aspekter som vi menar att ett pedagogiskt utvecklingsarbete behöver rymma för att åstadkomma ett varaktigt kretslopp: systematik, kultur, delaktighet och tillit. Vi betonade samtidigt att utvecklingsarbetet bör vara en integrerad del av kvalitetsarbetet och att detta, det pedagogiska kvalitetsarbetet, måste ses som ett gemensamt ansvar – från den individuella läraren på mikronivå, till kollektivet på institutionen på mellannivån och slutligen till den strategiska nivån, som är kopplad till pedagogisk meritering och pedagogisk skicklighet. I denna uppföljande artikel tittar vi, två pedagogiska utvecklare och två ledare på mellannivån, närmare på aspekten tillit och resonerar kring den roll tillit spelar i det pedagogiska kvalitetsarbetet. Detta gör vi genom att presentera goda exempel på tillitsbaserade samarbeten mellan pedagogiska utvecklare och ledare på mellannivån. Vi vill med dessa exempel visa en möjlig väg framåt för att skapa ett långsiktigt och hållbart pedagogiskt utvecklingsarbete.
AB - Hur kan vi skapa ett långsiktigt och hållbart pedagogiskt utvecklingsarbete för studenters lärande och för en högre utbildning som håller hög kvalitet? Denna fråga blev aktuell efter att Universitetskanslersämbetet (UKÄ, u.å.) lyfte vikten av att skapa ett varaktigt kretslopp för det pedagogiska utvecklingsarbetet vid landets lärosäten. Som ett led i detta ville vi utforska frågan hur vi kan ta tillvara det kreativa och innovativa arbetet kring pedagogisk utveckling på enskilda lärosäten. I en efterföljande artikel (Nygren & Sjöberg, 2022) lyfte vi fram fyra aspekter som vi menar att ett pedagogiskt utvecklingsarbete behöver rymma för att åstadkomma ett varaktigt kretslopp: systematik, kultur, delaktighet och tillit. Vi betonade samtidigt att utvecklingsarbetet bör vara en integrerad del av kvalitetsarbetet och att detta, det pedagogiska kvalitetsarbetet, måste ses som ett gemensamt ansvar – från den individuella läraren på mikronivå, till kollektivet på institutionen på mellannivån och slutligen till den strategiska nivån, som är kopplad till pedagogisk meritering och pedagogisk skicklighet. I denna uppföljande artikel tittar vi, två pedagogiska utvecklare och två ledare på mellannivån, närmare på aspekten tillit och resonerar kring den roll tillit spelar i det pedagogiska kvalitetsarbetet. Detta gör vi genom att presentera goda exempel på tillitsbaserade samarbeten mellan pedagogiska utvecklare och ledare på mellannivån. Vi vill med dessa exempel visa en möjlig väg framåt för att skapa ett långsiktigt och hållbart pedagogiskt utvecklingsarbete.
M3 - Artikel
SN - 2000-9216
VL - 2024
SP - 23
EP - 38
JO - Högskolepedagogisk debatt
JF - Högskolepedagogisk debatt
PB - Kristianstad University Press
ER -