@book{2adb13d7d8b84f00814c640abd0b6b85,
title = "Pedagogiska relationer och strategier f{\"o}r elever med adhd",
abstract = "Elever med adhd utg{\"o}r en heterogen grupp och beroende p{\aa} bland annat {\aa}lder och k{\"o}n, och hur skolmilj{\"o}n och relationer till l{\"a}rare och kamrater fungerar s{\aa} kan utmaningarna som eleverna m{\"o}ter under sin utbildning se olika ut. Den h{\"a}r texten utg{\aa}r fr{\aa}n generella strategier i undervisningen f{\"o}r elever med adhd. Den har sin bas i forskning om den aktuella elevgruppen och som, trots variationen inom elevgruppen och variationen i hur skolsituationen som helhet ser ut f{\"o}r eleverna, {\"a}r f{\"o}rv{\"a}ntat anv{\"a}ndbara. Utg{\aa}ngspunkten f{\"o}r texten har varit att relatera till perspektiv p{\aa} l{\"a}rande och utveckling som {\"a}r m{\"o}jliga att anv{\"a}nda sig av i olika typer av l{\"a}randemilj{\"o}er. I texten belyses, med bas i forskning, betydelsen av att elever med adhd ges m{\"o}jlighet att bygga trygga och tillitsfulla relationer med sina l{\"a}rare och klasskamrater s{\aa} att de f{\aa}r en k{\"a}nsla av tillh{\"o}righet i det sammanhang och i den grupp som de tillh{\"o}r. H{\"a}r lyfts {\"a}ven vikten av att l{\"a}randemilj{\"o}n k{\"a}nnetecknas av tillg{\"a}nglighet och flexibilitet samt betydelsen av att skolan skapar arenor f{\"o}r samverkan mellan olika akt{\"o}rer i elevernas n{\"a}tverk. Texten har inspirerats av hur tillg{\"a}nglig undervisning kan f{\"o}rst{\aa}s utifr{\aa}n ramverket Universal Design for Learning.",
keywords = "adhd, pedagogiska relationer, relationell pedagogik, relationer, specialpedagogik, tillg{\"a}nglighet, udl, universal design for learning",
author = "Daniel {\"O}stlund",
year = "2021",
language = "Svenska",
isbn = "978-91-28-01006-1",
series = "FoU skriftserie",
number = "nr 13/2021",
}