Pedagogiska utredningar i Sverige och Tyskland: några jämförande perspektiv

Daniel Östlund, Thomas Barow

Forskningsoutput: KonferensbidragMuntlig presentation

Sammanfattning

Alla elevers rätt till särskilt stöd fi nns reglerat i skolans styrdokument i både Sverige och Tyskland. För att skolan ska kunna besluta om det särskilda stödet görs det i båda länderna pedagogiska utredningar. Det gemensamma förfarandet för att utreda elevers behov av särskilt stöd är utgångspunkten i en pågående kvalitativ studie som bygger på empiri som samlats in i Skåne och i den tyska delstaten Nordrhein-Westfalen.

OriginalspråkSvenska
StatusPublicerad - 2017
EvenemangForskning pågår 2017,Göteborgs Universitet, 171031 -
Varaktighet: 1980-jan.-01 → …

Konferens

KonferensForskning pågår 2017,Göteborgs Universitet, 171031
Period80-01-01 → …

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • elevhälsa
  • pedagogiska utredningar
  • specialpedagogik

Citera det här