Pedagogiskt arbete för att främja barns tillhörighet: I mötet mellan förskolans policy och praktik

Forskningsoutput: KonferensbidragMuntlig presentation

Sammanfattning

Samtidigt som förskolan tillskrivs en viktig roll i samhället för att motverka socialt utanförskap, har tidigare forskning pekat på att det ofta saknas ett målinriktat arbete för att främja barns tillhörighet i förskolan, samt att förskolans styrdokument ger otillräcklig vägledning i arbetet. Presentationen utgår ifrån ett pågående avhandlingsarbete med syftet att bidra med kunskap om de tillhörighetspolitiska processer som kommer till uttryck i förskolans pedagogiska arbete för att främja barns tillhörighet, genom att undersöka intentioner på policynivå samt organisering och genomförande av arbetet i barngrupp på förskolenivå.

En central utgångspunkt är synen på tillhörighet som ett relationellt, dynamiskt och flerdimensionellt fenomen som är kopplat till maktpositioner. För att förstå tillhörighet riktas blicken mot de politiska processer där tillhörigheter förhandlas genom att gränser mellan de som hör till eller inte upprätthålls eller överskrids. I föreliggande studie finns ett intresse för hur pedagogiskt arbete för barns tillhörighet bidrar till sådana processer. Studien har en kritisk ansats i betydelsen att maktpositioner, samt värdesystem som upprätthåller sådana positioner, kritiskt granskas.

Studien utgår ifrån en multimetodologisk ansats som inkluderar dokumentanalys, fokusgruppssamtal, deltagande observation samt stimulated recall. En reflexiv tematisk analys används för att analysera data. Dokumentanalysen visar att intentioner gällande barns tillhörighet är riktade mot olika gemenskaper som utbildningssystemet, familjen, förskolegruppen eller samhället. Beroende på vilka tillhörigheter som anses viktiga, kan värdekonflikter uppstå samt möjligheter till multipla tillhörigheter kan främjas eller hindras. I presentationen kommer även preliminära resultat från analys av övriga data att diskuteras.

Referenser
Piškur, B., Takala, M., Berge, A., Eek-Karlsson, L., Ólafsdóttir, S. M. & Meuser, S. (2022). Belonging and participation as portrayed in the curriculum guidelines of five European countries. Journal of Curriculum Studies, 54(3), 351–366. https://doi.org/10.1080/00220272.2021.1986746
Sumsion, J., & Wong, S. (2011). Interrogating ‘belonging’ in belonging, being and becoming: The early years learning framework for Australia. Contemporary Issues in Early Childhood, 12(1), 28–45. https://doi.org/10.2304/ciec.2011.12.1.28
Yuval-Davis, N. (2011). The politics of belonging. Intersectional contestations. Sage.
OriginalspråkSvenska
StatusPublicerad - 2025-aug.-21
EvenemangNationell konferens i pedagogiskt arbete - Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige
Varaktighet: 2025-aug.-202025-aug.-21

Konferens

KonferensNationell konferens i pedagogiskt arbete
Land/TerritoriumSverige
OrtKristianstad
Period25-08-2025-08-21

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Citera det här