Sammanfattning
Handledning av självständiga arbeten är en återkommande arbetsuppgift för lärare på högskolor och universitet. Trots det finns det relativt lite forskning om handledningen (jfr Sveen & Magnusson, 2013) och utgångspunkterna för denna. Handledning av självständiga arbeten involverar handledande och examinerande/bedömande lärare från skilda ämnesområden som kan ha olika fokus på handledning och se såväl (skriv)process som (text)produkt ur olika perspektiv. Generellt gäller för självständiga arbeten att studenter ska visa vetenskaplig kompetens. Vad som i övrigt räknas som kvalitet i självständiga arbeten anges ofta i generella beskrivningar och relateras på så sätt till den
aktuella kontexten; ”Kvalitet kan inte administreras fram – men den uppstår inte heller av sig själv. Den är ett resultat av ett systematiskt arbete med att ständigt underhålla det som är viktigt att värna, förbättra det som behöver förbättras och se nya utvecklingsmöjligheter” (Kettis, 2011). Det innebär å
ena sidan att handledande och examinerande/bedömande lärare behöver ha någon form av samstämmiga och grundläggande uppfattningar om det självständiga arbetets syfte, genomförande och utformning, och å andra sidan att även studenterna delar denna syn. Handledningen är en viktig del av
kvalitetsaspekten som kan påverka studenters motivation för skrivandet såväl som den kommande yrkesutövningen (Holmström, 2015). I syfte att öka förståelsen för olika parters – eventuellt olika – perspektiv på handledning och innehåll i självständiga arbeten genomfördes en enkätundersökning med handledande och examinerande/bedömande lärare och programstudenter efter en nyss genomförd kurs i självständigt arbete. Arbetet är en pågående process och enkäten kommer att genomföras även innevarande år. I analysen ingår även kursutvärderingar (2016-2023) för den aktuella kursen. Resultatet visar det finns vissa skillnader i perspektiv. Handledare och examinatorer/bedömande lärare har generellt ett mer övergripande perspektiv på utveckling och kvalitet i självständiga arbeten, medan studenter generellt företräder ett mer konkret perspektiv. Studenterna företräder även ett tydligare professionsinriktat perspektiv.
aktuella kontexten; ”Kvalitet kan inte administreras fram – men den uppstår inte heller av sig själv. Den är ett resultat av ett systematiskt arbete med att ständigt underhålla det som är viktigt att värna, förbättra det som behöver förbättras och se nya utvecklingsmöjligheter” (Kettis, 2011). Det innebär å
ena sidan att handledande och examinerande/bedömande lärare behöver ha någon form av samstämmiga och grundläggande uppfattningar om det självständiga arbetets syfte, genomförande och utformning, och å andra sidan att även studenterna delar denna syn. Handledningen är en viktig del av
kvalitetsaspekten som kan påverka studenters motivation för skrivandet såväl som den kommande yrkesutövningen (Holmström, 2015). I syfte att öka förståelsen för olika parters – eventuellt olika – perspektiv på handledning och innehåll i självständiga arbeten genomfördes en enkätundersökning med handledande och examinerande/bedömande lärare och programstudenter efter en nyss genomförd kurs i självständigt arbete. Arbetet är en pågående process och enkäten kommer att genomföras även innevarande år. I analysen ingår även kursutvärderingar (2016-2023) för den aktuella kursen. Resultatet visar det finns vissa skillnader i perspektiv. Handledare och examinatorer/bedömande lärare har generellt ett mer övergripande perspektiv på utveckling och kvalitet i självständiga arbeten, medan studenter generellt företräder ett mer konkret perspektiv. Studenterna företräder även ett tydligare professionsinriktat perspektiv.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Status | Publicerad - 2024-aug.-14 |
Evenemang | Lärarlärdom 2024 - Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige Varaktighet: 2024-aug.-14 → 2024-aug.-14 Konferensnummer: 15 https://www.hkr.se/om-hkr/organisation/bibliotekochhogskolepedagogik/hogskolepedagogik/lararlardom_2024/abstract/ |
Konferens
Konferens | Lärarlärdom 2024 |
---|---|
Land/Territorium | Sverige |
Ort | Kristianstad |
Period | 24-08-14 → 24-08-14 |
Internetadress |