Problembaserat lärande i kombination med digitala verktyg för genomförande av sjuksköterskeutbildning under Covid-19-pandemin

Borg Christel, Tell Johanna, Lindberg Terese, Nilsson Lina, Olsson Ann-Kristine, Forsbrand Malin

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelPeer review

Sammanfattning

När covid-19 pandemin bredde ut sig våren 2019 förändrades förutsättningarna för att bedriva utbildning. För Sveriges lärosäten för högre utbildning innebar det att i stort sett all undervisning med kort framförhållning behövde planeras om för att genomföras på distans. Campusförlagd sjuksköterskeutbildning har fokus på både teoretiska och praktiska kurser och därmed blev omställningen till distans uppenbar. Sjuksköterskeprogrammet vid det studerade lärosätet genomförs med problembaserat lärande (PBL), där utgångspunkten är fysiska möten i mindre grupper. Undervisningen fick genom omställningen genomföras med digitala verktyg. Denna omställnings påverkan på sjuksköterskeutbildningen är viktigt att reflektera över då framtidens undervisning och lärande sannolikt kommer bli alltmer hybrid. Nyckelord: Problembaserat lärande, digitala verktyg, sjuksköterskeutbildning, Covid-19 pandemin
OriginalspråkSvenska
TidskriftHögre Utbildning
Volym12
Nummer2
StatusPublicerad - 2022-dec.-02
Externt publiceradJa

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)
  • Hälsovetenskap (303)

Citera det här