Sammanfattning
När covid-19 pandemin bredde ut sig våren 2019 förändrades förutsättningarna för att bedriva utbildning. För Sveriges lärosäten för högre utbildning innebar det att i stort sett all undervisning med kort framförhållning behövde planeras om för att genomföras på distans. Campusförlagd sjuksköterskeutbildning har fokus på både teoretiska och praktiska kurser och därmed blev omställningen till distans uppenbar. Sjuksköterskeprogrammet vid det studerade lärosätet genomförs med problembaserat lärande (PBL), där utgångspunkten är fysiska möten i mindre grupper. Undervisningen fick genom omställningen genomföras med digitala verktyg. Denna omställnings påverkan på sjuksköterskeutbildningen är viktigt att reflektera över då framtidens undervisning och lärande sannolikt kommer bli alltmer hybrid. Nyckelord: Problembaserat lärande, digitala verktyg, sjuksköterskeutbildning, Covid-19 pandemin
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Tidskrift | Högre Utbildning |
Volym | 12 |
Nummer | 2 |
Status | Publicerad - 2022-dec.-02 |
Externt publicerad | Ja |
Nationell ämneskategori
- Utbildningsvetenskap (503)
- Hälsovetenskap (303)