Aktiviteter per år
Sammanfattning
I speciallärarprogrammet vid Högskolan Kristianstad erbjuds tre specialiseringar: Intellektuell funktionsnedsättning (IF), Matematikutveckling och Språk-, skriv- och läsutveckling. I en delkurs i speciallärarprogrammet genomförs innehåll där studenternas utveckling som samtalsledare fokuseras. Genom åren har förändringar genomförts i kursen för att främja kopplingen mellan teori och praktik. Språkets roll, både verbalt och icke-verbalt inklusive olika frågetyper som kan användas belyses inom ramen för delkursen. I föreliggande rapport görs en analys av studenternas delprov inom delkursen vilken visar på en ökad användning av teorier över tid, särskilt har studenternas användning och för-ståelse av ett relationellt perspektiv utvecklats.Analysen visar vidare att studenterna identifierar styrkor och utmaningar i sin roll som samtalsledare och betonar behovet av tydlig struktur och professionellt bemötande. Baserat på analysen av studenternas delprov föreslås förändringar syftar till att inom delkursen bidra till en tydligare koppling mellan teori och praktik. Denna utveckling syftar till att förbereda blivande speciallärare för en mer effektiv och medveten roll som samtalsledare i deras kommande yrkespraktik.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Utgivningsort | Kristianstad |
Förlag | Kristianstad University Press |
Antal sidor | 69 |
Volym | 20 |
ISBN (elektroniskt) | 978-91-87973-98-7 |
Status | Publicerad - 2023-dec.-23 |
Publikationsserier
Namn | Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad |
---|---|
Förlag | Kristianstad University Press |
ISSN (tryckt) | 2000–0022 |
ISSN (elektroniskt) | 2000–0022 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- professionella samtal
- relationell pedagogik
- speciallärare
- specialpedagogik
Aktiviteter
- 1 Redaktionellt arbete
-
Specialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad (Förlag)
Östlund, D. (Granskare)
2023-sep.-01 → 2023-dec.-23Aktivitet: Peer review av output och redaktionellt arbete › Redaktionellt arbete