Professionella samtal för utveckling av goda lärandemiljöer

Cecilia Segerby, Kerstin Ahlqvist, Daniel Östlund (Redaktör)

Forskningsoutput: Bok/rapportRapport

132 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

I speciallärarprogrammet vid Högskolan Kristianstad erbjuds tre specialiseringar: Intellektuell funktionsnedsättning (IF), Matematikutveckling och Språk-, skriv- och läsutveckling. I en delkurs i speciallärarprogrammet genomförs innehåll där studenternas utveckling som samtalsledare fokuseras. Genom åren har förändringar genomförts i kursen för att främja kopplingen mellan teori och praktik. Språkets roll, både verbalt och icke-verbalt inklusive olika frågetyper som kan användas belyses inom ramen för delkursen. I föreliggande rapport görs en analys av studenternas delprov inom delkursen vilken visar på en ökad användning av teorier över tid, särskilt har studenternas användning och för-ståelse av ett relationellt perspektiv utvecklats.Analysen visar vidare att studenterna identifierar styrkor och utmaningar i sin roll som samtalsledare och betonar behovet av tydlig struktur och professionellt bemötande. Baserat på analysen av studenternas delprov föreslås förändringar syftar till att inom delkursen bidra till en tydligare koppling mellan teori och praktik. Denna utveckling syftar till att förbereda blivande speciallärare för en mer effektiv och medveten roll som samtalsledare i deras kommande yrkespraktik.
OriginalspråkSvenska
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
Antal sidor69
Volym20
ISBN (elektroniskt)978-91-87973-98-7
StatusPublicerad - 2023-dec.-23

Publikationsserier

NamnSpecialpedagogiska rapporter och notiser från Högskolan Kristianstad
FörlagKristianstad University Press
ISSN (tryckt)2000–0022
ISSN (elektroniskt)2000–0022

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • professionella samtal
  • relationell pedagogik
  • speciallärare
  • specialpedagogik

Citera det här