Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn: En systematisk litteraturöversikt

    Forskningsoutput: Bok/rapportRapport

    Sammanfattning

    I rapporten sammanfattas det vetenskapliga underlaget för två typer av program: dels de som främst syftar till att förebygga utagerande beteenden hos barn och ungdomar, dels de som i första hand syftar till att förebygga inåtvända problem som ångest, depression och självskadebeteende. Program som har en allmänt hälsobefrämjande effekt, t ex för att förebygga drogmissbruk och våldshandlingar ingår följaktligen inte. Programmen är avsedda att ha effekt, inte bara direkt efter att programmet har avslutats utan även i framtiden. Rapporten har tagits fram på förfrågan av Kungliga Vetenskapsakademien och UPP-centrum (Utvecklingscentrum för barns psykiska hälsa) vid Socialstyrelsen. Båda har efterfrågat en systematisk litteraturöversikt för att klarlägga nyttan med att använda program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn.

    OriginalspråkSvenska
    UtgivningsortStockholm
    FörlagSBU
    ISBN (tryckt)978-91-85413-38-6
    StatusPublicerad - 2010

    Publikationsserier

    NamnGul rapport
    Nr.202

    Nationell ämneskategori

    • Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi (30302)

    Nyckelord

    • prevention
    • psykisk ohälsa
    • skolbarn
    • skolprogram

    Citera det här