Relationell specialpedagogik: i teori och praktik

Jonas Aspelin (Redaktör)

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi

517 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Specialpedagogisk forskning där relationella perspektiv anläggs har vuxit kraftigt under de senaste femton åren. Indelningen "relationellt-" och "kategoriskt" perspektiv har till exempel kommit att spela stor roll för specialpedagogikens självförståelse. Parallellt har det skett en tillväxt av allmänpedagogisk forskning med relationella perspektiv. Den här antologin är ett resultat av möten mellan de båda traditionerna. Antologin syftar till att diskutera hur specialpedagogisk forskning, utbildning och verksamhet kan förstås relationellt. Bidragen rör olika utbildningskontexter, såsom förskola, träningsskola, gymnasieskola och specialpedagogutbildning, och behandlar en bred uppsättning teman, såsom handledning, omsorgsarbete, flerspråkighet och musicerande.

Boken vänder sig framför allt till blivande och yrkesverksamma specialpedagoger och speciallärare.

OriginalspråkSvenska
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
ISBN (tryckt)978-91-979422-8-7
StatusPublicerad - 2013

Publikationsserier

NamnKristianstad University Press
Nr.2013:2

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • relationell pedagogik
  • specialpedagogik

Citera det här