Relationsskapande i onlineundervisning

Forskningsoutput: KonferensbidragSammanfattning (abstract)

Sammanfattning

Relationskapande i onlineundervisning
En väsentlig del i undervisningen är att vi som lärare lyckas främja goda relationer med våra studenter, vilket gäller oavsett ämne och innehåll. Att bygga relationer har flera forskare skrivit fram som viktigt för att främja elevers/studenters utveckling och lärande (till exempel Aspelin & Jönsson, 2019; Aspelin m.fl., 2020; Nordenbo m.fl., 2008).
Under COVID-19 pandemin har relationsbyggandet med studenter vid högskolan varit en utmaning då undervisningen framför allt skett online. Hur kan lärare då bygga relationer med studenter när man inte träffas på plats och vilken lärarkompetens handlar det om? Det finns en del forskning med sådan inriktning, både internationellt (Song m.fl., 2016) och nationellt (Wiklund Engblom, 2016), men de är ovanliga. På Högskolan Kristianstad har vi genomfört en rad mindre studier (Segerby, 2022; Segerby & Aspelin, 2023; Aspelin & Segerby; inskickad) med fokus på högskolelärares relationskompetens i onlineundervisning. I en av dessa har vi identifierat fem teman som utmärker sådan kompetens (Segerby & Aspelin, 2023). I en annan av studierna (Segerby, 2022) undersöktes hur en högskolelärares digitala relationskompetens manifesterades i online matematikundervisningen, där relations-kompetensmodellen (Aspelin, 2018) kombinerades med Systemisk Funktionell Lingvistik (Halliday & Hasan, 1985). Onlineundervisning har efter pandemin fortsatt att vara en del av undervisningen vid högskolor/universitet och i vår presentation kommer vi att presentera våra resultat och vilka implikationer dessa kan få för praktiken.

Referenser
Aspelin, J., & Jönsson, A. (2019). Relational Competence in Teacher Education. Concept analysis and Report froma Pilot Study. Teacher Development, 23(2), 264-283. https://doi.org/10.1080/13664530.2019.1570323
Aspelin, J., Östlund, D., & Jönsson, A. (2021). Pre-service educators’ understandings of relational competence. Frontiers in Education: Teacher Education, online first: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.678793
Aspelin, J., & Segerby, C. (inskickad). University Teacher's Relational Competence in Online Teaching: A Microscopic Relational Analysis.
Halliday & Hasan Halliday, M. A. K. & Hasan, R. (1985). Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. (2. ed.) Oxford: Oxford Univ. Press.
Nordenbo, S. E., Larsen, M. S., Tiftikçi, N., Wendt, R. E., & Østergaard, S. (2008). Laererkompetenser og Eleverslaering i Förskole og Skole. [Ett Systematisk review Utfört for Kunnskapsdepartementet, Oslo] [Teacher Competences and Student Achievement in Pre-school and School; in Danish]. Danmarks Paedagogiske Universitetsskole and Danish clearinghouse for educational research.
Segerby, C. (2022). Exploring How a University Mathematics Teacher’s Digital Relational Competence Can Be Manifested: A Micro-Analytical Study. Education Sciences, 12(4), 257.https://doi.org/10.3390/educsci12040257
Segerby, C., & Aspelin, J. (2023). How is Teachers’ Relational Competence Manifested in Online Higher Education Contexts?. International Educational Research, 6(2), p35-p35.
Song, H., Kim, J., & Luo, W. (2016). Teacher-student relationship in online classes: A role of teacher self-disclosure. Computers in Human Behavior, 54, 436-443. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.07.037
Wiklund-Engblom, A. (2018). Digital relational competence: Sensitivity and responsivity to needs of distance and co-located students [Seminar].net. https://journals.hioa.no/index.php/seminar/article/view/2979, 14 (2) (pp.188-200). https://doi.org/10.7577/seminar.2979



OriginalspråkSvenska
StatusPublicerad - 2024-aug.-14
EvenemangLärarlärdom 2024 - Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige
Varaktighet: 2024-aug.-142024-aug.-14
Konferensnummer: 15
https://www.hkr.se/om-hkr/organisation/bibliotekochhogskolepedagogik/hogskolepedagogik/lararlardom_2024/abstract/

Konferens

KonferensLärarlärdom 2024
Land/TerritoriumSverige
OrtKristianstad
Period24-08-1424-08-14
Internetadress

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här