Samhällsförändringar och nya lärarroller

Britt-Louise Wersäll

    Forskningsoutput: Bok/rapportRapport

    Sammanfattning

    I denna rapport beskrivs översiktligt ett flertal samhällsförändringar, vilka varit av betydelse för att skapa och förändra nya sociala och kulturella lärarroller. Beskrivningen grundar sig på såväl svensk som internationell forskning.

    Följande problemställningar har väglett översikten.

    Vilka är samhällsförändringarnas innebörd och vilka konsekvenser har de haft för lärares arbete?

    Vilka hinder eller möjligheter för lärare utpekas av forskarna?

    Vad orsakar lärares utbrändhet och hur kan denna motverkas?

    Vad betyder ny informations- och kommunikationsteknik (IKT) för lärares roller?

    En viktig slutsats är att skola och lärare borde få mer resurser till kompetensutveckling för att klara de nya sociala och kulturella rollerna, särskilt med tanke på fostran, mångkulturalism och kommunikationspedagogik. Lärare borde även få träna i proaktiv stresshantering för att minska risken för senare utbrändhet. Ifråga om IKT behövs mer ideologisk reflektion, mål- och värdeinriktning samt pedagogisk och organisatorisk vidareutveckling.

    OriginalspråkSvenska
    UtgivningsortKristianstad
    FörlagHögskolan Kristianstad
    StatusPublicerad - 2003

    Publikationsserier

    NamnVuLK serie I
    Nr.2003:9
    ISSN (tryckt)1650-688X

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • samhällsförändring och lärarroll
    • mångkulturell och lärarroll
    • skolans samhällsroll
    • lärares arbetsförhållanden
    • lärares utbrändhet
    • skolans medialisering
    • ikt och lärarrollen

    Citera det här