Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet

Maria Rosberg, Margareta Ekborg, Malin Ideland, Britt Lindahl, Claes Malmberg, Christina Ottander

Forskningsoutput: Bok/rapportBok

Sammanfattning

Hur farligt är det att sola? Är ekologisk mat alltid det bästa alternativet? Är det bra att ta fem kronor extra betalt för plastkassarna i affären? Vilka konsekvenser får den globala uppvärmningen och vad kan vi göra som individer och på ett strukturellt plan? Den här typen av frågor möter eleverna: samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Denna bok erbjuder både en teoretisk ram och konkreta exempel på hur man kan arbeta med SNI i grund- och gymnasieskolan.

Genom att stödja eleverna i att utveckla kompetenser som att formulera frågor, arbeta källkritiskt, planera undersökningar samt värdera resultat och information, stärker lärare elevernas möjligheter att använda sina kunskaper i samhällslivet. Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken som riktar sig till lärarstudenter och lärare i både grund- och gymnasieskola.

OriginalspråkSvenska
UtgivningsortMalmö
FörlagGleerups Utbildning AB
Utgåva2
ISBN (tryckt)978-91-40-69555-0
StatusPublicerad - 2016

Nationell ämneskategori

  • Didaktik (50302)

Nyckelord

  • naturvetenskapernas didaktik
  • samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll
  • sni

Citera det här