Sammanfattning
Hur farligt är det att sola? Är ekologisk mat alltid det bästa alternativet? Är det bra att ta fem kronor extra betalt för plastkassarna i affären? Vilka konsekvenser får den globala uppvärmningen och vad kan vi göra som individer och på ett strukturellt plan? Den här typen av frågor möter eleverna: samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Denna bok erbjuder både en teoretisk ram och konkreta exempel på hur man kan arbeta med SNI i grund- och gymnasieskolan.
Genom att stödja eleverna i att utveckla kompetenser som att formulera frågor, arbeta källkritiskt, planera undersökningar samt värdera resultat och information, stärker lärare elevernas möjligheter att använda sina kunskaper i samhällslivet. Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken som riktar sig till lärarstudenter och lärare i både grund- och gymnasieskola.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Utgivningsort | Malmö |
Förlag | Gleerups Utbildning AB |
Utgåva | 2 |
ISBN (tryckt) | 978-91-40-69555-0 |
Status | Publicerad - 2016 |
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- naturvetenskapernas didaktik
- samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll
- sni