Sammanfattning
Denna studie avser att undersöka lärare i fritidshems uppfattningar om naturvetenskapsundervisning. Det är brist på ämnesdidaktisk forskning med fokus på fritidshem. I synnerhet finns det nästan ingen forskning som studerar naturvetenskapsundervisning i fritidshem i den nordiska kontexten. Det finns dock en del rapporter som tyder på att frågor som eleverna i fritidshem har om naturvetenskapliga fenomen ofta förblir obesvarade och att det istället är vanligt att undervisningen har andra inriktningar än naturvetenskap.
Studien är en del av ett större doktorandprojekt som undersöker de didaktiska frågorna – varför, vad och hur – i relation till naturvetenskapsundervisning i fritidshem. Den första delstudien som redovisas här avser att undersöka lärares uppfattningar om naturvetenskap i fritidshem med fokus på de didaktiska frågorna varför, vad och hur. Insamling av empiriskt material har genomförts genom diskussioner i sex fokusgrupper (totalt 25 lärare).
Datamaterialet har analyserats genom tematisk analys med fokus på de didaktiska frågorna: varför, vad och hur naturvetenskap kan läras ut i SAEC, för att utveckla teman. Temana beskriver lärarnas uppfattningar om varför, vad och hur naturvetenskap kan läras ut i fritidshem. Resultaten kan användas av lärare i fritidshem och lärarstudenter som utgångspunkt för kollegiala diskussioner om naturvetenskap i fritidshem. Således kan resultaten, som bygger på professionella lärares delade erfarenheter, ses som en första byggsten i formuleringen av en didaktisk modell som syftar till att stödja lärares professionella bedömningar, analyser och beslut. Dessutom innebär bristen på ämnesdidaktisk forskning med fokus på fritidshem att detta forskningsprojekt också kan bidra till att fylla denna lucka i forskningen internationellt, inte minst i den nordiska kontexten.
Studien är en del av ett större doktorandprojekt som undersöker de didaktiska frågorna – varför, vad och hur – i relation till naturvetenskapsundervisning i fritidshem. Den första delstudien som redovisas här avser att undersöka lärares uppfattningar om naturvetenskap i fritidshem med fokus på de didaktiska frågorna varför, vad och hur. Insamling av empiriskt material har genomförts genom diskussioner i sex fokusgrupper (totalt 25 lärare).
Datamaterialet har analyserats genom tematisk analys med fokus på de didaktiska frågorna: varför, vad och hur naturvetenskap kan läras ut i SAEC, för att utveckla teman. Temana beskriver lärarnas uppfattningar om varför, vad och hur naturvetenskap kan läras ut i fritidshem. Resultaten kan användas av lärare i fritidshem och lärarstudenter som utgångspunkt för kollegiala diskussioner om naturvetenskap i fritidshem. Således kan resultaten, som bygger på professionella lärares delade erfarenheter, ses som en första byggsten i formuleringen av en didaktisk modell som syftar till att stödja lärares professionella bedömningar, analyser och beslut. Dessutom innebär bristen på ämnesdidaktisk forskning med fokus på fritidshem att detta forskningsprojekt också kan bidra till att fylla denna lucka i forskningen internationellt, inte minst i den nordiska kontexten.
Bidragets översatta titel | Naturvetenskap i fritidshem?: Möjliga syften, innehåll och arbetssätt utifrån lärares uppfattningar |
---|---|
Originalspråk | Engelska |
Antal sidor | 1 |
Status | Publicerad - 2023-feb.-16 |
Evenemang | NERA 2023: Digitalization and Technologies in Education – Opportunities and Challenges - Oslo, Norge Varaktighet: 2023-mars-15 → 2023-mars-17 https://booking.berg-hansen.no/eventportal/#/event/109273/published/f770af4c8d01fec1c9737f4adeb685896ded6d03 |
Konferens
Konferens | NERA 2023 |
---|---|
Land/Territorium | Norge |
Ort | Oslo |
Period | 23-03-15 → 23-03-17 |
Internetadress |
Nationell ämneskategori
- Utbildningsvetenskap (503)
Nyckelord
- Naturvetenskap
- Fritidshem