@book{3743b719f7f44ec7bdfc374da21fb0a9,
title = "Sk{\"o}nlitteratur i v{\"a}rdegrundsarbetet",
abstract = "Kan sk{\"o}nlitteraturen vara en v{\"a}g in i skolans v{\"a}rdegrundsarbete? Kan den ge eleverna m{\"o}jlighet att utforska etiska v{\"a}rden p{\aa} ett s{\"a}tt som engagerar, v{\"a}cker nyfikenhet och s{\"a}tter ig{\aa}ng tankar? Ja, med {\"o}kad medvetenhet om vad v{\"a}rdegrund kan inneb{\"a}ra och hur den kan komma till uttryck i skolans arbete samt en m{\"a}ngd praktiska f{\"o}rslag att anv{\"a}nda direkt i undervisningen s{\aa} finns f{\"o}ruts{\"a}ttningarna.I denna handbok resonerar f{\"o}rfattaren f{\"o}rst kring begreppet v{\"a}rdegrund och hur man med hj{\"a}lp av sk{\"o}nlitteratur kan arbeta med de olika v{\"a}rdegrundsfr{\aa}gor som lyfts fram i skolans l{\"a}roplan. Klassrumsarbetet som beskrivs utg{\aa}r fr{\aa}n receptionsforskning och har ett critical literacy-perspektiv. Bokens andra del {\"a}r praktiskmetodisk och ger f{\"o}rslag p{\aa} sk{\"o}nlitter{\"a}ra b{\"o}cker att arbeta med indelade efter stadierna F–3, 4–6, 7–9 och gymnasiet. {\"A}ven silent books uppm{\"a}rksammas. Till varje bok presenteras konkreta undervisningsaktiviteter med {\aa}ldersgruppen i fokus – alltifr{\aa}n skrivuppgifter, boksamtalsfr{\aa}gor, rollspel och v{\"a}rderings{\"o}vningar till uppgifter d{\"a}r eleverna f{\aa}r skapa p{\aa} egen hand.Sk{\"o}nlitteratur i v{\"a}rdegrundsarbetet v{\"a}nder sig fr{\"a}mst till verksamma l{\"a}rare i grundskola och gymnasium men {\"a}r ocks{\aa} intressant f{\"o}r l{\"a}rarstudenter och skolbibliotekarier.",
keywords = "sk{\"o}nlitteratur, v{\"a}rdegrund, undervisning, utbildningsvetenskap",
author = "Jenny Edvardsson",
year = "2020",
language = "Svenska",
isbn = "9789144138992",
publisher = "Studentlitteratur AB",
}