Skolkultur och lärarroll

Britt-Louise Wersäll

    Forskningsoutput: Bok/rapportRapport

    Sammanfattning

    Rapporten behandlar översiktligt olika perspektiv, teorier och tidigare empiriska undersökningar om skolkultur. Följande frågor vägleder rapporten.

    Hur kan skolkulturbegreppet definieras? Vad ingår i skolkulturen?

    Vilka perspektiv har tidigare forskare utgått ifrån och vad innebär dessa perspektiv?

    Vilka aspekter framhävs och vilka resultat finns i svensk respektive utländsk forskning?

    Hur kan en strategisk positiv skolutveckling genomföras?

    I slutet av rapporten preciseras skolkulturens byggstenar med hjälp av kategorierna skolförbättring, skoleffektivitet, undervisningskultur, organisationskultur, avgränsad normativ kultur samt lärarkultur.

    Byggstenarna antas utgöra kontexter, vilka inramar lärarrollen på mellannivå. Denna nivå befinner sig mellan de yttre ramarna för lärarrollen (t.ex. statliga styrdokument) och den individuella lärarens inre egenskaper, attityder, erfarenheter, känslor och förmågor.

    Med utgångspunkt i skolkulturens byggstenar formuleras slutligen j strategiska råd angående en positiv skolkulturell utveckling. Dessa råd är viktiga förutsättningar för framtidens lärarroll. De kategoriserade strategiska råden skulle även kunna användas metodologiskt som en grund för operationaliseringar eller påståenden i strukturerade enkäter eller intervjuer då skolkulturer i bred bemärkelse inom olika typer av skolor skall undersökas och analyseras.

    OriginalspråkSvenska
    UtgivningsortKristianstad
    FörlagHögskolan Kristianstad
    StatusPublicerad - 2003

    Publikationsserier

    NamnVuLK serie I
    Nr.2003:4
    ISSN (tryckt)1650-688X

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • skolkultur
    • skolutveckling
    • skolkulturell utveckling
    • undervisningskultur
    • organisationskultur
    • lärarkultur
    • lärarroll
    • skolnormer

    Citera det här