Socionomutbildning med utgångspunkt från studenternas Naiva teorier: Seminarieunderlag för Forsas nationella symposium i Örebro 2009 ”Socialt arbete som profession och passion – kunskapsbas och tillämpning”

    Forskningsoutput: Bok/rapportRapport

    Sammanfattning

    År 2006 förändrades målen för socionomutbildningen och nytt är att studenten ska visa självkännedom och empatisk förmåga. Lärarna inom socionomprogrammet, Högskolan Kristianstad, håller på att utveckla pedagogiken för dessa mål. Lärarlaget har från Sociala Omsorgsprogrammet erfarenhet av att utveckla pedagogik utifrån utbildningsmål som personlig utveckling och empatisk förmåga.

    En pedagogisk utgångspunkt är att studenterna ska vara aktiva i sitt lärande och anknyta till sina egna personliga erfarenheter. Det pedagogiska utvecklingsarbetet för målen om självkännedom och empatisk förmåga anknyter till en teori om praktiskt socialt arbete, Naiva teorier. Naiva teorier är en teori om praktiskt agerande samtidigt som det är en pedagogisk modell om att granska och utveckla praktisk kunskap (Olsson och Ljunghill, 1997).

    I socionomprogrammet i Kristianstad ingår flera kurser som tar sin utgångspunkt i studenternas egna erfarenheter och föreställningar om vad socialt arbete innebär. Dessa kurser präglas av undersökande och konfrontativ dialog, självrefl ektion samt känslomässigt och yrkesmässigt engagemang. Kurserna innehåller samtalsgrupper, konsultation och rollspel och fokus är främst på den pågående mellanmänskliga processen under utbildningen. Lärarna strävar efter att skapa dialog i spänningsfältet mellan socialarbetarens praktiska och akademikerns teoretiska kunskaper.

    OriginalspråkSvenska
    UtgivningsortKristianstad
    FörlagHögskolan Kristianstad
    StatusPublicerad - 2009

    Publikationsserier

    NamnKnowledge and social workworking paper series
    Nr.1

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Citera det här