Specialpedagogik i pedagogiskt arbete

Jenny Wilder (Redaktör), Daniel Östlund (Redaktör)

Forskningsoutput: Bok/rapportAntologi

Sammanfattning

Specialpedagogik i pedagogiskt arbete erbjuder aktuella diskussioner om hur lärarprofessioner kan arbeta med elever i behov av särskilt stöd. Det specialpedagogiska arbetet i skolan är alltid pågående och det är i det nära mötet med elever som lärare upplever framgång. Det är också då nya frågor uppkommer. I antologin adresseras olika specialpedagogiska frågor som relateras till pedagogiskt arbete. En förhoppning är, genom att visa den bredd och likheter som finns, att lärarprofessionerna ska komma att uppskatta varandras kompetenser så att vi tillsammans kan arbeta kollegialt för elevers bästa. Specialpedagogik i pedagogiskt arbete är indelade i åtta kapitel:

• Specialpedagogik i pedagogiskt arbete?

• Verksamhetsförlagd utbildning inom de specialpedagogiska programmen

• Utveckling av samspel med stöd av virtuella simuleringar

• Speciallärares handledande roll i utbildning för elever med IF

• Specialpedagogiskt förhållningssätt i andraspråksundervisning

• Lärares arbete med inkluderande undervisning i ÅK1

• Speciallärares och specialpedagogers syn på examensmål om NPS

• Lärares arbete med att främja språklig tillgänglighet

Bokens kapitel spänner över en vid bredd av aktuella frågor som angår lärare, speciallärare och specialpedagoger.
OriginalspråkSvenska
UtgivningsortLund
FörlagStudentlitteratur AB
Antal sidor208
Volym1
Utgåva1
ISBN (tryckt)9789144154664
StatusPublicerad - 2022-sep.-15

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Citera det här