@book{b8c8a006c1df487f9ccef8b14a0c3ce9,
title = "Specialpedagogiska rapporter och notiser fr{\aa}n H{\"o}gskolan Kristianstad: Att integrera spr{\aa}k och {\"a}mne i yrkesutbildning f{\"o}r vuxna elever med svenska som andraspr{\aa}k",
abstract = "F{\"o}r att {\"o}ka nyanl{\"a}nda vuxnas m{\"o}jligheter att etablera sig i samh{\"a}llet och arbetsmarknaden f{\"o}respr{\aa}kar regeringen kombinationsutbildningar d{\"a}r elever utvecklar det svenska spr{\aa}ket och ett yrke parallellt. Syftet med denna text {\"a}r att bidra till kunnande om utbildningsformen och aspekter som {\"a}r centrala f{\"o}r spr{\aa}k-och {\"a}mnesutvecklande l{\"a}randemilj{\"o}er. Analyser av gruppintervjuer med l{\"a}rare i en {\"a}mnesintegrerad kombinationsutbildning inom v{\aa}rd och omsorg synligg{\"o}r fyra teman som k{\"a}nnetecknar en undervisning som vuxit fram och som upplevts som framg{\aa}ngsrikt av elever, l{\"a}rare och skolledare p{\aa} Komvux Malm{\"o}: En utbildning med tydligt yrkesfokus; En elevgrupp med en m{\aa}ngfald erfarenheter; Ett givande samarbete som st{\"a}rker undervisningen; Ett socialt sammanhang f{\"o}r relationer och l{\"a}rande. Resultaten pekar mot att utbildningen {\"a}r ett exempel p{\aa} hur aspekter som lyfts i forskning om spr{\aa}kutveckling, inkludering och relationella perspektiv kan v{\"a}xa fram och oms{\"a}ttas i konkret undervisningspraktik.",
keywords = "vuxenutbildning, kombinationsutbildning, inkluderande undervisning, spr{\aa}kutveckling, svenska som andraspr{\aa}k, yrkesutbildning",
editor = "Daniel {\"O}stlund",
year = "2022",
language = "Svenska",
isbn = "978-91-87973-80-2",
series = "Specialpedagogiska rapporter och notiser fr{\aa}n H{\"o}gskolan Kristianstad",
publisher = "Kristianstad University Press",
number = "19",
address = "Sverige",
edition = "19",
}