Språk, samspel och lärande: sociokulturella teorier - språket lärarens främsta redskap

Maria Rubin

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapportKapitel i bok

Sammanfattning

Språket är lärares främsta arbetsredskap och i undervisning är kopplingarna mellan språk, samspel och lärande många gånger uppenbara. Kanske är det en anledning till att lärare ofta uttrycker att sociokulturella tankegångar är en självklar utgångspunkt i den egna undervisningen och synen på lärande. Det här kapitlet ger exempel på hur några begrepp i sociokulturella tankegångar kan stödja lärare i att förstå och analysera sin undervisning.

OriginalspråkSvenska
Titel på värdpublikationVetenskapliga teorier för lärare
RedaktörerMargareta Serder
UtgivningsortLund
FörlagNatur och kultur
Sidor249-270
Antal sidor21
Utgåva1
ISBN (tryckt)9789127827608
StatusPublicerad - 2021

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här