Språklig sårbarhet i förskola och skola: barnet, språket och pedagogiken

Barbro Bruce, Ulrika Ivarsson, Anna-Karin Svensson, Eva Sventelius

    Forskningsoutput: Bok/rapportBok

    Sammanfattning

    För att lyfta fram betydelsen av lärandemiljön, språket och pedagogiken, och för att komma bort från ett ensidigt fokus på barnets/elevens språkliga förmåga, presenterar författarna i den här boken ett i sammanhanget helt nytt begrepp:  språklig sårbarhet. 

    Den språkliga sårbarheten uppstår som en obalans mellan barnets/elevens språkliga förutsättningar och de förväntningar som ställs på språklig förståelse och uttrycksförmåga i kunskapsutveckling och kamratrelationer. Det innebär att sårbarheten ökar i takt med att de språkliga kraven i skolan blir högre. Samtidigt blir den mer dold i kraft av att den inte längre gör sig påmind i uttalet. 

    Boken presenterar både typisk språkutveckling och olika typer av hinder och utmaningar med fokus på pedagogiska möjligheter. Ett centralt inslag är lärares språkliga medvetenhet i syfte att möjliggöra och främja samverkan och samsyn mellan olika professioner. 

    Språklig sårbarhet i förskola och skola vänder sig till lärare, specialpedagoger, speciallärare och logopeder – verksamma såväl som studerande – samt till alla inom elevhälsa och med ledaransvar.

    OriginalspråkSvenska
    UtgivningsortLund
    FörlagStudentlitteratur AB
    ISBN (tryckt)9789144058160
    StatusPublicerad - 2016

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Citera det här