Teachers’ didactic choices: Digital text competencies

Bidragets översatta titel: Lärares didaktiska val: Digitala textkompetenser

Forskningsoutput: KonferensbidragMuntlig presentationPeer review

Sammanfattning

Lärare står inför nya utmaningar med att hålla sina språkklassrum uppdaterade med digitala texter och nya digitala textverktyg. Användningen av digitala texter skapar också möjligheter för differentiering till eleverna, vilket i sin tur kräver nya lärarkompetenser. I min pågående studie utforskas lärares digitala textkompetenser i relation till deras differentiering för att tillgodose elevernas varierande behov. Syftet med studien är att bidra till utvecklingen av kunskap och metaspråk i relation till forskningsfrågan: Vad betyder lärares digitala textkompetenser för deras didaktiska val av anpassningar i relation till elevernas behov? Frågan besvaras genom en litteraturöversikt av tidigare forskning och en Delphi-inspirerad studie. Resultaten kommer att bidra till senare klassrumsinterventioner och lärarsamarbete inom den övergripande designbaserade ansatsen i mitt doktorandprojekt.

De två forskningsmetoderna kombinerar material från tidigare forskning och uppfattningar hos erfarna lärare i årskurs 4–6. Preliminära resultat indikerar ett begränsat antal artiklar som har undersökt lärares användning av digitala verktyg för att differentiera eller stötta medan de arbetar med texter. Den andra metoden inspirerades av Delphi-tekniken (Green, 2014) men ersatte deltagande experter med lärare med självrapporterad erfarenhet och framgång i att använda digitala textverktyg för differentiering. Dessa lärare fick iterativa enkäter som undersökte deras uppfattning av de kompetenser som är i spel och de undervisningsstrategier som används.

Tomlinsons (2014) ramverk för differentierad undervisning användes för att förstå lärarnas klassrumsdifferentiering. Detta kombinerades med de sju aspekterna av lärares professionella digitala kompetens identifierade av Skantz-Åberg et al. (2022) för att förstå lärarnas digitala kompetenser. De mycket preliminära resultaten indikerar att lärares didaktiska val av anpassningar och differentiering påverkas av de olika aspekterna av deras digitala textkompetenser medan deras upplevda framgång i differentiering fortfarande är beroende av digital infrastruktur och tekniska färdigheter.
Bidragets översatta titelLärares didaktiska val: Digitala textkompetenser
OriginalspråkEngelska
StatusPublicerad - 2024-juni-19
EvenemangARLE IFTE Conference / Connections and disruptions: Unsettling L1 education: Intersections of place, identtity and technology - University of Melbourne, Melbourne, Australien
Varaktighet: 2024-juni-182024-juni-22
https://education.unimelb.edu.au/arle-ifte-2024#program

Konferens

KonferensARLE IFTE Conference / Connections and disruptions
Förkortad titelARLE IFTE 2024
Land/TerritoriumAustralien
OrtMelbourne
Period24-06-1824-06-22
Internetadress

Citera det här