Undervisning för hållbar utveckling: att stödja högskolelärares arbete med Agenda 2030

Forskningsoutput: TidskriftsbidragArtikelPeer review

Sammanfattning

Enligt Högskolelagen skall högskolorna i sin verksamhet främja en hållbar utveckling. FNs Agenda 2030 och dess 17 globala hållbarhetsmål belyser ytterligare högskolornas roll att utveckla och sprida kunskap om hållbar utveckling. Det ställs dock krav på högskolelärares insikter kring hållbarhetsbegreppet och iscensättandet av dess flervetenskaplighet i undervisningssituationen. Den här artikeln beskriver en fakultetsövergripande högskolepedagogisk kurs, Undervisning för hållbar utveckling, med dessa krav som utgångspunkt. Kursens genomförande och design presenteras, liksom syfte och lärdomar.

OriginalspråkSvenska
TidskriftHögre Utbildning
Volym10
Utgåva1
DOI
StatusPublicerad - 2020

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här