Projekt per år
Sammanfattning
Genom ett flerårigt projekt studeras modellbaserad undervisning och lärande i förskolor av kemiska reaktioner och fysikaliska fenomen relaterat till hållbarhet i samhällsfrågor. Forskare arbetar tillsammans med ledning och personal vid förskolor i ett skolområde. Undervisning och lärandeprocesser med och utan stöd av modern informationsteknik implementeras och analyseras. Projektet syftar till att utveckla en teoretisk ram för analys av olika erfarenheter under kemi- och fysikundervisning i förskolan med fokus på lärarens förhållningssätt och barns agerande. I samverkan utvecklas nuvarande kunskap om hur ny digital teknik kan användas för att stödja samarbete och lärande om kemiska processer och fysikaliska fenomen relaterade till barns vardag och dagens samhälle.
| Originalspråk | Svenska |
|---|---|
| Status | Publicerad - 2018 |
| Evenemang | Nationell ämnesdidaktisk konferens 2018, Högskolan Kristianstad - Varaktighet: 1980-jan.-01 → … |
Konferens
| Konferens | Nationell ämnesdidaktisk konferens 2018, Högskolan Kristianstad |
|---|---|
| Period | 80-01-01 → … |
Nationell ämneskategori
- Didaktik (50302)
Nyckelord
- datorplattor
- fysik
- förskola
- kemi
Projekt
- 1 Slutfört
-
FyKeForsk: Undervisning och lärande i förskola om kemi- och fysikrelaterade vardagsfenomen
Redfors, A. (PI), Fridberg, M. (Col), Jonsson, A. (Col) & Thulin, S. (Col)
17-01-01 → 20-12-31
Projekt: Forskning