Sammanfattning
I denna studie analyseras hur förskolans personal resonerar om att undervisa de yngsta barnen i förskolan. Fokusgruppssamtal har använts för att samla data från personal som arbetar med de yngsta barnens verksamhet. Billigs diskursteoretiska termer används i analyser av personalens resonemang om undervisningsbegreppets innebörder. Resultaten pekar mot två diskurser där krav och rättigheter utgör spänningsfält och där ett argument för något kan utgöra motargument i samma diskussion. Undervisning med de yngsta barnen utgör en del av en förskola i förändring. Med det i åtanke förstår vi personalens argument som motsägelsefulla när begreppet undervisning i förskolan beskrivs, något som kan ses både inom en diskurs och mellan diskurser.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Sidor (från-till) | 90-109 |
Antal sidor | 19 |
Tidskrift | Forskning om undervisning och lärande |
Volym | 5 |
Nummer | 1 |
Status | Publicerad - 2017 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- förskola
- förskolans lärare
- undervisning
- yngsta barnen