Universell design för lärande: konceptet för ett paradigmskifte där vi anpassar lärosäten och inte studenter

Pia Häggblom

    Forskningsoutput: KonferensbidragArbetsdokument

    Sammanfattning

    Högskolevärlden arbetar för en ökad mångfald och breddad rekrytering vilket  innebär arbete för på en breddad delaktighet. Breddad delaktighet är en förutsättning för att nå ökad genomströmning och ökad anställningsbarhet. Hur ska adjunkter och lektorer skapa breddad delaktighet i sina kurser samtidigt som resurserna sällan ökar? Ett av svaren kan vara att använda de generella principerna för Universal Design och de pedagogiska koncepten Universal Design for In-struction, (UDI), (Roberts, Park, Brown, Cook, 2011) och Universal Design for Learning, (UDL), (Cast, 2011), forskningsbaserade koncept som utgörs av ramverk av principer för en än mer tillgänglig undervisning. I artikeln översätts begreppen UDI och UDL till svenska; Universell Design för Lärande (UDL) och med det begreppet inkluderas bägge varianterna ovan. På Högskolan Kristianstad är Universell Design för lärande en del av högskolepedagogisk grundkurs.

    OriginalspråkSvenska
    Sidor45-52
    Antal sidor7
    DOI
    StatusPublicerad - 2016
    EvenemangLärarlärdom 2015, Linnéuniversitetet -
    Varaktighet: 1980-jan-01 → …

    Konferens

    KonferensLärarlärdom 2015, Linnéuniversitetet
    Period80-01-01 → …

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • breddat deltagande
    • högskolepedagogik
    • undervisa tillgängligt
    • universal design for learning
    • universell design för lärande
    • udl
    • udi

    Citera det här