Sammanfattning
I denna licentiatavhandling studeras studenters, lärarutbildares och lärares upplevelser av att kommunicera i datorbaserad miljö. Enligt olika studier inom området är användningen av IKT (informations- och kommunikationsteknik) på hög-skolor och universitet alltför begränsad. Både förväntningar och krav finns på bland annat lärarutbildningarna att i större utsträckning använda IKT som ett pedagogiskt hjälpmedel inom undervisning. Under 2000-talet har dock synen på teknikanvändningen i utbildningssammanhang växt fram till att nu även omfatta en förståelse av hur teknik och lärande kan samspela. Studien ska därmed ses som ett bidrag i arbetet med att ytterligare utveckla kunskaper och få erfarenheter om IKT-användningen inom lärarutbildningen.
Originalspråk | Svenska |
---|---|
Förlag | |
Status | Publicerad - 2007 |
Nationell ämneskategori
- Pedagogik (50301)
Nyckelord
- datorstödd undervisning
- informationsteknik
- lärarutbildning-- sverige