Utveckling av ett verksamhetsövergripande handledarkollegium i högre utbildning: kollegialt erfarenhetsutbyte över ämnesdiscipliner

Forskningsoutput: Bidrag till specialistpublikationArtikel

19 Nedladdningar (Pure)

Sammanfattning

Att handleda studenter i kursuppgifter på grundnivå i ett utbildningsprograms inledande kurser och vidare till uppsatsplaner och examensarbeten har visat sig vara komplicerat. Lärare från olika fakulteter och ämnesdiscipliner har signalerat ett behov av ett övergripande forum vid lärosätet där kollegor skulle kunna mötas för erfarenhetsutbyte gällande undervisning kopplad till handledaruppdraget och handledarrollen. Därför genomfördes under 2020 en kartläggning bland lärarna, både adjunkter och disputerade, gällande förekomsten av handledning i kursuppgifter på grundnivå såväl som handledning av magister-och mastersuppsatser samt projekt på forskarutbildningsnivå vid lärosätet (Persson, 2020). Syftet med informationsinsamlingen var att få kunskap om vilken handledning som genomförs vid lärosätet och vilket pedagogiskt stöd som kollegorna uttrycker att de är i behov av för att bättre kunna hantera handledningssituationen och utvecklas i handledarrollen.
OriginalspråkSvenska
Sidor20-30
Antal sidor11
Volym2024
Nummer1
SpecialistpublikationHögskolepedagogisk debatt
FörlagKristianstad University Press
StatusPublicerad - 2024-apr.

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här