Vad är relationell pedagogik?

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

Sammanfattning

Relationell pedagogik kan allmänt beskrivas som ett synsätt på utbildning där det som sker människor emellan står i centrum.  Jag diskuterar i det här kapitlet vissa kännetecken för ansatsen och föreslår ett dubbelsidigt relationsbegrepp: På en första nivå är relationell pedagogik liktydigt med aktiviteter som strukturerar utbildningens sociala liv. I princip alla lärare ägnar sig dagligen åt relationell pedagogik i den meningen, dvs. är med om att bygga upp en igenkännlig socialitet och ordning i utbildningen. På en andra nivå ses relationell pedagogik snarare som avbrott eller genombrott i vardagslivets strukturer. Relationell pedagogik i den senare bemärkelsen innebär ett genuint och personligt möte, en händelse som är oförutsägbar, oplanerad och kanske inte ens märkbar. Sådana händelser kan man inte ta för givna i undervisning.

OriginalspråkSvenska
Titel på gästpublikationRelationell specialpedagogik
Undertitel på gästpublikationi teori och praktik
RedaktörerJonas Aspelin
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
Sidor13-25
Antal sidor12
ISBN (tryckt)978-91-979422-8-7
StatusPublicerad - 2013

Publikationsserier

NamnKristianstad University Press
Nummer2013:2

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • specialpedagogik
  • relationell pedagogik

Citera det här