Var är relationell specialpedagogik?

Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

Sammanfattning

Det här kapitlet avser att bidra till diskursen om relationell specialpedagogik. Jag skisserar på möjliga innebörder i begreppet och på en modell över var forskningen ifråga kan ta sin utgångspunkt. Argumentet lyder i korthet att relationell specialpedagogik har- eller bör ha konkreta, mellanmänskliga relationer i brännpunkten (jfr. von Wright, 2002, s. 12). Sådana relationer byggs i möten mellan faktiska personer som befinner sig i faktiska situationer. De karakteriseras av vad Johan Asplund (1992, s. 45) kallar genuin kommunikation:

I genuin kommunikation råder alltid en genuin osäkerhet. Jag vet inte vad jag har sagt innan du har svarat och du vet inte vad du har sagt innan jag har svarat. Du visar mig vad jag har sagt och jag visar dig vad du har sagt.

Jag börjar med att redogöra för några specialpedagogiska perspektiv. Därefter utvecklas, med stöd hos några relationella teoretiker, det resonemang om utbildningens brännpunkt som fördes i inledningskapitlet. Slutligen argumenterar jag för var den relationella specialpedagogikens brännpunkt är belägen.

OriginalspråkSvenska
Titel på gästpublikationRelationell specialpedagogik
Undertitel på gästpublikationi teori och praktik
RedaktörerJonas Aspelin
UtgivningsortKristianstad
FörlagKristianstad University Press
Sidor179-189
Antal sidor10
ISBN (tryckt)978-91-979422-8-7
StatusPublicerad - 2013

Publikationsserier

NamnKristianstad University Press
Nummer2013:2

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • pedagogik
  • relationell pedagogik
  • specialpedagogik

Citera det här