”Varför ska vi kunna skriva, varför är det så viktigt?”: Om diskurser i tidig skrivundervisning

Forskningsoutput: KonferensbidragMuntlig presentationPeer review

Sammanfattning

I studien undersöks skrivundervisning för 3-10-åringar. Syftet är att bidra med kunskap om hur skrivande normeras i förskola, förskoleklass och grundskola. Forskningsfrågorna är: Vad framstår som prioriterat i skrivundervisningen av lärare och barn? Vilka normerande diskurser framträder i skrivundervisningen i de pedagogiska praktikerna? Teoretiskt och metodologiskt utgår studien från kritisk diskursanalys (Fairclough, 2010). Data utgörs av observationer av skrivundervisning och lärarintervjuer, enskilt och i grupp. Vid analysen framträder åtta diskurser: självaktnings-, färdig-, färdighets-, förebilds-, kreativitets-, delaktighets-, medvetenhets- samt mognads- och progressionsdiskursen. Över tid sker en förskjutning i skrivundervisningens diskursordning från individ-kreativitet-delaktighet mot mer av förväntningar-standardisering-likriktning. En slutsats är att skrivundervisningen baseras på barnens skrivutveckling och aktuell skrivsituation. En annan är att skrivundervisning främst normeras genom barnens agerande och deras frågor om vad och hur de (inte) får skriva. Både lärare och barn normerar skrivundervisningen då de gör skrivundervisning tillsammans.
OriginalspråkSvenska
StatusPublicerad - 2021-nov.-05
EvenemangForum för textforskning 15: Forum for tekstforskning #15 Demokratisk kommunikasjon – sakprosakonferansen 2021 - Oslo, Norge
Varaktighet: 2021-nov.-042021-nov.-05
https://sakprosasiden.no/konferanse-demokratisk-kommunikasjon/

Konferens

KonferensForum för textforskning 15
Förkortad titelFoT15
Land/TerritoriumNorge
OrtOslo
Period21-11-0421-11-05
Internetadress

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här