Variationsteorin i praktiken

Anna Wernberg

    Forskningsoutput: Kapitel i bok/rapport/konferenshandlingKapitel i bok

    Sammanfattning

    Under sin tid på lärarutbildningen, och även som verksam lärare, läser och diskuterar studenter och lärare olika teorier om lärande. Samtalen resulterar inte alltid i att teorierna genomsyrar lärarens praxis, även om det i många fall varit syftet. I stället är det ofta tankar kring hur man kan utforma undervisningen som blir det bestående av en utbildning eller fortbildning. Behövs det då verkligen ännu en teori om lärande? Så länge lärare vill försöka lära elever finns det behov av sätt att uttrycka hur detta lärande konstitueras. Variationsteorin är en teori som fokuserar det intentionella lärandet i ett klassrum eller liknande. Det är emellertid inte hur vi arbetar i skolan som den vill belysa, utan vad vi vill att eleverna skall lära och varför de lär i en situation men inte i en annan. I denna artikel beskrivs variationsteorin med exempel från en nyligen genomförd studie i ämnet matematik (studien ingår i forskningsprojektet Lärandets Pedagogik, som pågår åren 2003–2005 finansierat av Vetenskapsrådet. Projektledare Mona Holmqvist, Högskolan Kristianstad). 

    OriginalspråkSvenska
    Titel på gästpublikationForskningsarbete pågår
    Undertitel på gästpublikationNationella forskarskolan i pedagogiskt arbete (NaPA)
    RedaktörerErixon , Per-Olof
    UtgivningsortUmeå
    FörlagUmeå universitet
    Sidor316-332
    Antal sidor16
    ISBN (tryckt)91-7305-900-5
    StatusPublicerad - 2005

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogik (50301)

    Nyckelord

    • nationella forskarskolan i pedagogiskt arbete
    • didaktik-- forskning -- sverige
    • pedagogisk forskning-- sverige
    • undervisning
    • forskning
    • utbildning

    Citera det här