Virtuella simuleringar med avatarer: innovativ högskolepedagogik i lärarutbildningar och specialpedagogiska utbildningar

Forskningsoutput: KonferensbidragMuntlig presentation

Sammanfattning


Virtuella simuleringar med avatarer
–innovativ högskolepedagogik i lärarutbildningar och specialpedagogiska utbildningar

Vi presenterar resultat från ett pågående doktorandprojekt, ”Att utveckla pedagogisk relationskompetens med stöd av virtuella simuleringar med avatarer”. Vi kommer att berätta om avatarteknikens användningsområden och om våra erfarenheter av att implementera virtuella simuleringar inom våra lärarutbildningar och specialpedagogiska utbildningar vid Högskolan Kristianstad.
Lärare möter ofta utmaningar och oförutsägbara sociala situationer och ett viktigt syfte med pedagogisk utbildning är att blivande lärare får beredskap för komplexa situationer i sitt framtida yrke. Historiskt sett har olika former av simuleringar såsom rollspel, skriftliga fallbeskrivningar och videoepisoder använts inom lärarutbildning som ett komplement till och/eller som förberedelse inför studenternas verksamhetsförlagda utbildning.
På senare tid har virtuella simuleringar dykt upp som ett innovativt tillvägagångssätt, där teknik används för att återskapa vissa aspekter av verkligheten för att förbättra utbildningsprocessen (Levin & Flavian, 2020). En fördel med virtuella simuleringar är att de kan bidra till att överbrygga klyftan mellan lärarutbildning och lärarpraktik (Theelen m.fl., 2019). En annan fördel är att virtuella simuleringar gör det möjligt för blivande lärare att öva i en kontrollerad och trygg miljö där de kan ta risker som gynnar deras eget lärande utan att eventuella misstag drabbar verkliga elever (Dieker et al., 2014; Howell & Mikeska, 2021; McGarr, 2021). I en systematisk forskningsöversikt synliggörs att virtuella simuleringar kan utveckla lärarstudenters ledarskapskompetens, didaktiska kompetens och relationskompetens (Lindberg & Jönsson, 2023).

Referenser
Dieker, L. A., Rodriguez, J. A., Lignugaris/Kraft, B., Hynes, M. C., & Hughes, C. E. (2014). The Potential of Simulated Environments in Teacher Education: Current and Future Possibilities. Teacher education and special education, 37(1), 21-33. https://doi.org/10.1177/0888406413512683
Howell, H., & Mikeska, J. N. (2021). Approximations of practice as a framework for understanding authenticity in simulations of teaching. Journal of research on technology in education, 53(1), 8-20. https://doi.org/10.1080/15391523.2020.1809033
Levin, O., & Flavian, H. (2020). Simulation-based learning in the context of peer learning from the perspective of preservice teachers: a case study. European journal of teacher education, 1-22. https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827391
Lindberg, S., & Jönsson, A. (2023). Preservice Teachers Training with Avatars: A Systematic Literature Review of 'Human-in-the-Loop' Simulations in Teacher Education and Special Education [article]. Education sciences, 13(817), 817-817. https://doi.org/10.3390/educsci13080817
McGarr, O. (2021). The use of virtual simulations in teacher education to develop pre-service teachers' behaviour and classroom management skills: implications for reflective practice. Journal of education for teaching : JET, 47(2), 274-286. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1733398
Theelen, H., van den Beemt, A., & Brok, P. d. (2019). Classroom simulations in teacher education to support preservice teachers’ interpersonal competence: A systematic literature review. Computers and education, 129, 14-26. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.10.015

OriginalspråkSvenska
StatusPublicerad - 2024-aug.-14
EvenemangLärarlärdom 2024 - Högskolan Kristianstad, Kristianstad, Sverige
Varaktighet: 2024-aug.-142024-aug.-14
Konferensnummer: 15
https://www.hkr.se/om-hkr/organisation/bibliotekochhogskolepedagogik/hogskolepedagogik/lararlardom_2024/abstract/

Konferens

KonferensLärarlärdom 2024
Land/TerritoriumSverige
OrtKristianstad
Period24-08-1424-08-14
Internetadress

Nationell ämneskategori

  • Utbildningsvetenskap (503)

Citera det här