@conference{ac93516523d54ead96d66d696d0f1022,
title = "Vrede. Om att f{\aa}ngas av en st{\"a}mning: Gerda von Mickwitz {"}M{\"a}ssling{"} (1886)",
abstract = "N{\"a}r tidskriften Fram{\aa}t publicerade Gerda von Mickwitz ”M{\"a}ssling” (1886) orsakade den skandal. {\"A}ven om 1880-talets intensiva sedlighetsdebatt hade f{\"o}rts under flera {\aa}r i sk{\"o}nlitteraturen, p{\aa} teaterscenerna och i dagspressen, tycks von Mickwitz med sin prosaskiss ha {\"o}vertr{\"a}tt en viss sm{\"a}rtgr{\"a}ns (Toftegaard Pedersen 2003). Vilka reaktioner v{\"a}cker den d{\aa} i dag? Min erfarenhet {\"a}r att l{\"a}rarstudenter tycker att den h{\"a}r texten {\"a}r sv{\aa}r att relatera till, och de betvivlar ofta att den skulle kunna anv{\"a}ndas i undervisningen. Den samh{\"a}lleliga kontexten, kan naturligtvis vara sv{\aa}r att f{\"o}rmedla till unga l{\"a}sare. Det kan g{\"o}ra det sv{\aa}rt f{\"o}r l{\"a}saren att f{\"o}rs{\"a}tta sig i den narrative situation som vissa forskare anser vara s{\aa} viktig f{\"o}r l{\"a}sarens k{\"a}nslom{\"a}ssiga respons (Keen 2010). En annan utmaning {\"a}r textens form – som prosaskiss uppvisar den inte en rak handlingslinje och l{\"a}gger inte heller ett starkt fokus p{\aa} en viss huvudperson. Det kan g{\"o}ra det sv{\aa}rt f{\"o}r l{\"a}saren att gripas av de narrativa k{\"a}nslor eller s{\aa}dana estetiska k{\"a}nslor som f{\"o}ljer av v{\aa}r upplevelse av textens form (Miall & Kuiken 2001). Bara f{\"o}r att n{\"a}mna n{\aa}gra m{\"o}jliga f{\"o}rklaringar. I mitt paper vill jag dr{\"o}ja vid andra m{\"o}jligheter att l{\aa}ta den vrede och kritik som ber{\"a}ttelsen rymmer faktiskt ta plats i klassrummet. Genom att pr{\"o}va mer betydelseorienterade och intentionsorienterade l{\"a}sarter kan l{\"a}rare och elever f{\"o}rs{\"o}ka lyssna till grundst{\"a}mningen i ber{\"a}ttelsen och n{\aa} en form av attunement (Felski 2020) med ber{\"a}ttaren i prosaskissen. Att lyssnande dr{\"o}ja vid ber{\"a}ttarr{\"o}stens bitterhet handlar d{\aa} inte bara om att uppleva och f{\"o}rst{\aa} prosaskissens svidande samh{\"a}llskritik utan ocks{\aa} om att se hur texten f{\"o}rh{\aa}ller sig dialogiskt till andra centrala texter fr{\aa}n 1880-talet (Nordin Hennel 1984). Kanske handlar det ytterst om att k{\"a}nna kraften i textens tilltal och att f{\"o}rs{\"o}ka formulera ett gensvar.",
keywords = "litteraturdidaktik, k{\"a}nslor, reception",
author = "Jonas Asklund",
year = "2021",
month = nov,
day = "11",
language = "Svenska",
note = "Litteraturdidaktiskt n{\"a}tverk 2021 : Litteraturdidaktik och k{\"a}nslor, LDN 2021 ; Conference date: 11-11-2021 Through 12-11-2021",
}