Ämnesinriktad lek i förskolan
: Kvalitativ fallstudie av hur förskollärare kombinerar lek och ämnesinnehåll

  • Helen Nilsson
  • Anna Rudén

    Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

    Abstract

    Syftet med det här examensarbetet är att studera hur förskolans lärare i en lek och lärandesituationarbetar med att kombinera ett ämnesinnehåll i leken. I den nya skollagen som togs ibruk 2011 har begreppet undervisning även använts när det gäller förskolans verksamhet. Iden reviderade läroplanen från 2010 har ett förtydligande gjorts om ämnesinnehållet och lärarensansvar. Studien är en kvalitativ fallstudie där vi har använt oss av observationer medhjälp av videofilmning och med uppföljande stimulated recall intervjuer. Litteraturen somhar använts handlar om lärarens yrkesroll, barns lek och lärande och teorier med utgångspunkt i det sociokulturella och det utvecklingspedagogiska perspektivet. Resultatet visar påatt förskollärarna respekterar barns lek och innehållet i den. Förskollärarna har ett medvetettänk, när de arbetar med barnen. De deltar och utmanar barnen i leken, genom att ställaöppna frågor utifrån det aktuella innehållet i barnens lek.

    Tilldelningsdatum2012-dec.-06
    OriginalspråkSvenska
    HandledareCharlotte Tullgren (Handledare) & Håkan Sandgren (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Lärarprogrammet

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Utbildningsvetenskap (503)

    Nyckelord

    • förskollärare
    • förskola
    • lek
    • ämnesinnehåll
    • lek.

    Citera det här

    '