Multiplikativt tänkande är en av de stora idéerna i dagens matematik och essentiellt för elevernas fortsatta utveckling inom matematikämnet (Hurst & Hurrell, 2016). Därav syftar studien till att undersöka hur matematiklärare i årskurs 1–6 beskriver sitt arbete i att utveckla elevers multiplikativa tänkande. Sju lärare från fyra kommuner i Södra Skåne medverkade i studien genom semistrukturerade intervjuer. Utifrån ett pragmatiskt perspektiv och det teoretiska ramverket Mathematical Knowledge for Teaching har lärarnas beskrivningar tolkats i en tematisk analys. Resultatet visade att lärarna kopplar ett multiplikativt tänkande till multiplikation, förmågan att se matematiska samband och mönster, samt att tänka i flera steg. Deras undervisning bygger på att synliggöra samband och skapa tillfällen för matematiska resonemang. Utmaningar som de möter är att elever använder additiva strategier i multiplikativa situationer, svårighet att se samband, och tidsbrist för att stötta eleverna i deras lärande. Studien visar på att multiplikativt tänkande utgör en stor del i lärarnas undervisning för att utveckla elevers matematiska förmågor. Dock synliggörs utmaningar som behövs ha i åtanke i såväl planering som genomförande av undervisning. Lärarna lyfter fram att användning av visuella modeller är en effektiv metod för att eleverna ska se samband, men att de multiplikativa strukturerna även kan behöva konkretiseras ytterligare.
Tilldelningsdatum | 2025-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Örjan Hansson (Handledare), Per Hammer (Bedömande lärare) & Petra Magnusson (Examinator) |
---|
- Grundlärarutbildning: årskurs 4-6
- Pedagogiskt arbete (50304)
Är det bara att addera?: En intervjustudie om multiplikativt tänkande
Johansson, C. (Författare), Kristiansson, I. (Författare). 2025-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå