Abstract
Denna studie undersöker hur sex grundlärare i fritidshem i södra Sverige resonerar kring begränsningar och möjligheter för att främja fysisk aktivitet bland eleverna. Med ett socialkonstruktivistiskt perspektiv syftar studien till att förstå hur institutionella, miljömässiga och pedagogiska faktorer påverkar lärarnas arbete. Genom semistrukturerade intervjuer med sex lärare från tre skolor i södra Sverige identifierades flera utmaningar, såsom begränsade fysiska utrymmen, brist på personalresurser och strikta säkerhetsföreskrifter. Lärarna uttrycker även svårigheter med att upprätthålla elevernas motivation i en tid präglad av ökad digitalisering.Trots dessa hinder framkommer också möjligheter för att främja fysisk aktivitet. Lärarna framhåller betydelsen av samarbete med kollegor, att ta vara på elevernas intressen och att integrera fri lek i den dagliga verksamheten. De betonar även värdet av att anpassa aktiviteter för att stödja elevernas motoriska utveckling samt att samarbeta med externa aktörer för att erbjuda ett bredare utbud av aktiviteter. Resultaten ligger i linje med tidigare forskning som pekar på vikten av kontextanpassade insatser och tvärprofessionellt samarbete.
Resultatet diskuteras i relation till läroplanen för fritidshemmet (Lgr22), som ställer krav på att skapa miljöer som främjar elevers fysiska och sociala utveckling. Studien visar att systemförändringar och ökade resurser behövs, men också att lärarnas kreativa strategier är avgörande för att övervinna befintliga begränsningar. Förslag på framtida forskning inkluderar att undersöka elevers egna perspektiv på fysisk aktivitet samt att analysera långsiktiga effekter av förbättrade resurser på fritidshem.
Tilldelningsdatum | 2024-dec. |
---|---|
Originalspråk | Svenska |
Handledare | Thomas Clementson (Handledare), Ann-Christin Sollerhed (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Handledare) |
Utbildningsprogram
- Grundlärarutbildning: fritidshem
Högskolepoäng
- 15 hp
Nationell ämneskategori
- Pedagogiskt arbete (50304)
Nyckelord
- fritidshem
- fysisk aktivitet
- pedagogiska utmaningar
- främjande av hälsa
- skolmiljö
- lärares uppfattningar