I digitala lärmiljöer finns olika verktyg för lärare att arbeta med respons och återkoppling på skriftliga uppgifter som elever genomför online. Dessa verktyg är ofta designade med tekniken i fokus och tar inte alltid hänsyn till teorier om lärande och interaktion. I magisterarbetet presenteras därför en studie om design av digitala verktyg för återkoppling som utgår ifrån en teoretisk modell av återkoppling som en framåtsyftande process och dialog mellan lärare, elev och lärandemål, tillsammans med en modell av interaktion som medierande verktyg, vilka båda grundas i aktivitetsteori. I studien undersöks hur ett koncept kan teoretiskt förankras och manifesteras i en konkret design som medierar en dialogisk återkopplingsprocess över och genom tid. Studien följer en konceptdriven designforskningsansats och det koncept som manifesterats i en konceptdesign utvärderas med lärare i svenska som andraspråk inom gymnasial vuxenutbildning där digitala verktyg används för att förstärka den traditionella klassrumsundervisningen. Resultatet visar att genom visualisering av återkopplingens temporala aspekter och ett tydligt fokus på elevtexten som gemensamt objekt i centrum för lärandet över tid, kan digitala verktyg designas för att mediera dialogisk och framåtsyftande återkoppling i en långsiktig lärprocess.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Maria Freij (Handledare), Kristoffer Åberg (Handledare) & Kari Rönkkö (Examinator) |
---|
- Magisterprogram i Digital design
- Systemvetenskap, informationssystem och informatik (10202)
- Teknikförstärkt lärande
- bedömning
- formativ återkoppling
- temporalitet
- medierad interaktion
- konceptdriven interaktionsforskning
- lärprocess
Återkoppling för långsiktigt lärande: Design för formativ bedömning av skriftliga uppgifter i digitala lärmiljöer
Granlund, V. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Magisterexamen