Forskning visar att kommunikationsförmågan i matematik utvecklas då eleverna resonerar och löser matematiska problem i samarbete med varandra och med läraren. Syftet med denna studie är att undersöka lärares syn på och användning av olika arbetssätt för att främja muntlig kommunikation i matematikundervisningen samt vilken typ av stöttning de använder sig av för att främja elevernas muntliga kommunikationsförmåga. Undersökningen genomfördes med kvalitativa metoder hos fyra matematiklärare som undervisar i grundskolans årskurser 1, 5 och 7. Det gjordes observationer i klassrummet som deltagande observatörer. Därefter följde semistrukturerade intervjuer med varje respondent. Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet och analysen har utgått ifrån intellektuella och fysiska redskap. Analysmodellen är en modifierad tematisk analys. Resultaten visade att samtliga respondenter använder pararbete som huvudsakligt arbetssätt och arbetar med öppna frågor där eleverna uppmuntras hitta flera olika lösningar eller använda olika lösningsstrategier. Eleverna får då kommunicera muntligt och söka olika lösningsförslag tillsammans där läraren leder och sammanfattar lösningsförslag tillsammans med eleverna i helklass. För att främja elevernas kommunikationsförmåga i matematik menar lärarna att eleverna behöver vara aktiva, komma med egna lösningsförslag och träna att kommunicera med varandra. Matematisk språklig stöttning sker genom att läraren ställer frågor och för diskussioner som för elevernas matematiska resonemang framåt medan social språklig stöttning uppmuntrar och tränar eleverna att muntligt kommunicera i klassrummet. Den språkliga stöttningen sker både genom modellering samt genom explicit undervisning. Olika representationsformer används som medierande redskap för att utforska, hitta lösningar och skapa förståelse hos eleverna. Specialläraren kan vara ett stöd för eleven med strategier för kommunikation samt till matematikläraren för att vidareutveckla arbetssätt som främjar kommunikation såsom pararbete, öppna frågor och användande av konkret material.
- arbetssätt
- kommunikation
- matematikundervisning,
- medierande redskap
- sociokulturella perspektivet
- stöttning,
- öppna frågor
Öppna upp för kommunikation: En kvalitativ studie med matematiklärare
Andersson, N. (Författare), Bergsten, E. (Författare), Björklund, K. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå