Ad hoc-arbete i lärarvardagen med IKT som intention och realitet

  • Agneta Jonsson

    Examensarbete: Magisterexamen

    Abstract

    Lärares vardagliga arbete utförs under ständig press från olika berörda aktörers förväntningar på verksamheten, som till exempel skolpolitiker, skolchefer och brukare. Fokus i denna artikel ligger på de intentioner som finns angående IKT i skolan. Särskilt intresse ägnas även det ad hoc-arbete som utförs under den undervisningsfria tiden och hur lärares användande eller icke-användande av IKT kan förstås utifrån detta. Data är hämtad från en observationsstudie gjord hos fem olika lärare i deras vardagliga arbete från år 4 i grundskolan till år 12 i gymnasieskolan. Resultaten pekar på hur den stora andelen ad hoc-arbete påverkar lärares möjligheter att hantera den offentliga diskursens intentioner med IKT. Diskussionen utgår från ett organiseringsperspektiv för att förstå svårigheter såväl som möjligheter där lärares IKT-kompetens, adekvat utrustning och att planera sin planeringstid framträder som särskilt betydelsefullt.

    Tilldelningsdatum2005-jan-01
    OriginalspråkSvenska
    HandledareCarola Aili (Handledare)

    Kurser och ämnen

    • Pedagogik

    Nationell ämneskategori

    • Pedagogiskt arbete (50304)

    Nyckelord

    • lärare
    • ad hoc
    • ikt

    Citera det här

    '