AKK i undervisningen
: för att främja kommunikation, relation och delaktighet

  • Anna Hagesveen
  • Kristina Runesson

Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå

Abstract

Alternativ kompletterande kommunikation (AKK) kan för elever med funktionsvariationer ha en betydande roll i undervisningssituationen. Föreliggande studies ambition var att ta reda på vilket sätt pedagoger i grundsärskolan och gymnasiesärskolan upplever undervisningen med hjälp av AKK. Syftet är att undersöka hur pedagoger uppfattar kommunikation, relation och delaktighet mellan pedagog och elev samt elev och elev, där AKK används som stöd och förstärkare i kommunikationen i undervisningen. Studien har vägletts av teorin kommunikativt relationsinriktat perspektiv (KoRP). Både kvantitativ metod genom enkät och kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer användes i insamlandet av empirin. Empirin analyserades genom en fenomenografisk metodansats, detta för att förstå betydelsen av samt uppfattningarna om AKK i undervisningen hos respondenterna. Resultatet visar bland annat att valet av AKK i undervisningen styrs av pedagogens kunskaper, färdigheter och engagemang. Det visar att elever behöver övning och stöd i att kommunicera med hjälp av AKK. I resultatet framförs även vikten av att kunna kommunicera så att alla elever ges möjligheter till delaktighet i undervisningen, att relationers påverkan har stor betydelse för elevers trygghet i sitt användande av AKK, samt att kunskap om AKK finns hos alla som möter eleverna i undervisningen. Ett samarbete med habilitering, fritidsverksamhet, tillsynsenheter och korttidsvistelse är önskvärt för kartläggning och val av AKK. Även behov av tid behövs för fortbildning och tillverkning av material.

Denna studie kan ge verksamma speciallärare och personal inom särskolans verksamheter en medvetenhet om hur viktiga och betydelsefulla de är för att ge och utveckla elevernas språk genom olika AKK-hjälpmedel och metoder. Studien vill även visa på vikten av noggranna kartläggningar av elevernas språkliga kommunikation vilket underlättas genom samarbete mellan olika stödfunktioner.
Tilldelningsdatum2023-juni
OriginalspråkSvenska
HandledareJohanna Lüddeckens (Handledare), Kamilla Klefbeck (Bedömande lärare) & Heléne Tjärnemo (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Speciallärarprogrammet

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogik (50301)

Nyckelord

  • Alternativ kompletterande kommunikation AKK
  • delaktighet
  • elev
  • intellektuell funktionsnedsättning
  • kommunikation
  • relation
  • speciallärare

Citera det här

'