Allmänt fritidshem
: Pedagogers uppfattningar av vad införandet av ett allmänt fritidshem kan skapa för positiva och negativa effekter på verksamheten

  • Emil Falkevik

Examensarbete: Yrkesexamen, grundnivå

Abstract

Under år 2022 har regeringen tagit fram ett förslag kring att införa ett allmänt fritidshem, där alla elever ska erbjudas tid på fritidshemmet. I förslaget har de utgått från elevens bästa och fokuserat på vinsterna som fritidshemmet bär med sig för eleverna. Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger uppfattar förslaget av ett allmänt fritidshem där ett särskilt fokus i studien ligger på vilka positiva och negativa effekter pedagogerna anser att införande av allmänt fritidshem kan föra med sig. Forskningen är av kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer har använts, där pedagoger har fått svara på frågor som behandlar allmänt fritidshem, meningsfull fritid, socialt lärande och omsorg. Resultatet visar att de intervjuade pedagogerna anser att förslaget om ett allmänt fritidshem är bra, förutsatt att rätt resurser sätts in för att öka personaltätheten och förbättra lokalerna men att förslaget i sig är ett steg i rätt riktning där alla elever ska få tillgång till fritidshemmet.
Tilldelningsdatum2023-dec.
OriginalspråkSvenska
HandledareMattias Nilsson Sjöberg (Handledare), Christoffer Dahl (Bedömande lärare) & Sara Lenninger (Examinator)

Utbildningsprogram

  • Grundlärarutbildning: fritidshem

Högskolepoäng

  • 15 hp

Nationell ämneskategori

  • Pedagogiskt arbete (50304)

Nyckelord

  • allmänt fritidshem
  • meningsfull fritid
  • omsorg
  • socialt lärande

Citera det här

'