De alternativa föreställningarna om evolution kommer fram under evolutionsundervisningen i skolan bland eleverna. Evolutionen är ett ämne med flera alternativa föreställningar som inte kommer från skolan, vilket gör att inte många accepterar evolution och att många elever har svårt att förstå hur evolution fungerar. Syftet med arbetet är att undersöka vilka eventuella alternativa föreställningar lärarna bemöter i gymnasieskolan bland eleverna men även hur de arbetar om eleverna har dessa alternativa föreställningar. Det finns begrepp inom biologi som elever inte förstår vilket har lett till att alternativa föreställningar uppkommer och samtidigt har lärarna inte direkt förklarat hur dessa begrepp fungerar inom naturvetenskapen. Enligt undersökningen som har gjorts i detta arbete i form av intervjuer med gymnasielärare från skolor har det framkommit intressanta resultat. De intervjuade lärarna i denna studien syftar på att de inte möter alternativa föreställningar så ofta när de undervisar evolutionsteorin och dess processer. Det har även visats i en del studier hur de alternativa föreställningarna kopplas ihop med olika attityderna till evolution i världen, att majoriteten av fallen är på grund av att människor inte har rätt förståelse av evolution på grund av tidigare erfarenheter människor har haft i deras liv. Exempel av erfarenheter är bland annat religiösa bakgrunder som har en annan syn om hur evolutionen fungerar. Resultatet från undersökningen har visat att gymnasieelever i Sverige är mer fokuserade på vad evolution betyder, fungerar och hur den vetenskapligt har utvecklats. Undersökningen har även visat, enligt deltagarna, att eleverna inte har eventuella alternativa föreställningar utan fokuserar mer på att lära sig om evolution.
Tilldelningsdatum | 2023-juni |
---|
Originalspråk | Svenska |
---|
Handledare | Maria Eriksson (Handledare) & Kristina Juter (Examinator) |
---|
- Ämneslärarutbildningen inriktning mot gymnasiet
- evolution
- lärare
- alternativa föreställningar
- survival of the fittest
- religion
Alternativa föreställningar inom evolution bland gymnasieelever
Alzgool, W. (Författare). 2023-juni
Examensarbete: Yrkesexamen, avancerad nivå