Anhörigvårdares behov av utbildning och information
: Vid vård av en familjemedlem med stroke

  • Leyden Abrego Szabo
  • Marie Bengtsson
  • Anette Svensson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Bakgrund: Allt fler personer som haft stroke vårdas i hemmet med stöd från sin familj. Anhörigvårdare upplever att de ”kastas in” i rollen som vårdare och är dåligt förberedda och informerade om den nya situationen. Syfte: Syftet var att beskriva anhörigvårdares behov av utbildning och information vid vård av en familjemedlem med stroke. Metod: En allmän litteraturöversikt genomfördes och baserades på 16 vetenskapliga artiklar. Resultat: Anhörigvårdare hade behov av utbildning och information om sjukdomen stroke, dess orsak, riskfaktorer och behandling samt utbildning i basal omvårdnad för att kunna vårda sina anhöriga i hemmet. Dessutom behövde de utbildning och information om stöd och service från samhället bland annat om hur de kunde bli avlastade i sin vårdarroll. De behövde även information om tillgänglig vårdkoordinator/kontaktsjuksköterska och anhörig/patientförening att vända sig till för information och stöd. Slutsats: Anhöriga behöver involveras mer i vården och därmed ses som en samarbetspartner. Med hjälp av familjesamtal kan distriktssköterskan ta reda på familjens individuella behov av utbildning och information. Författarna föreslår ett utbildnings/informationsprogram för anhöriga för att på så vis undvika att de upplever att de ”kastas in” i vårdarrollen.

    Tilldelningsdatum2009-nov.-02
    OriginalspråkSvenska
    HandledareBerit Andersson (Handledare)

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Omvårdnad (30305)

    Nyckelord

    • anhörigvårdare
    • stroke
    • vårdarroll
    • kunskap
    • utbildning och information

    Citera det här

    '