Användarupplevelser av appar för TV
: Viktiga faktorer vid design av applikationer för TV i hemmiljö

  • Daniel Blomberg
  • Markus Karlsson

    Examensarbete: Kandidatexamen

    Abstract

    Då marknaden för interaktiva applikationer till TV har blivit mer tillgänglig för utomstående utvecklare skapas en ny arena där nya interaktiva applikationer kan ta plats. Vid design och utveckling av digitala tjänster och produkter är det viktigt att ta hänsyn till det tänkta sammanhanget. I vår kandidatuppsats undersöker vi användarupplevelser av applikationer för TV i hemmiljö och utforskar egenskaper och uppfattningar vad gäller navigering och den sociala kontexten utifrån deltagarnas situation som kan vara viktiga att tänka på vid design av applikationer för TV. Detta gör vi med hjälp av sex användargrupper med två vuxna i varje grupp i blandad ålder och med varierande erfarenhet, genom observationer och intervjuer kring deras användning av utvalda applikationer till Apple TV. Undersökningen visar att kontexten har en avgörande roll och att intresset för applikationer och interaktiv TV främst ligger i gemensam användning medan mer individuella aktiviteter sker genom annan teknik så som datorer, smartphones och tablets. Upplevelserna av applikationer för TV visade sig påverkas av bland annat tidigare teknisk erfarenhet där även ålder inverkar. Men även om vissa moment upplevs som besvärliga var inställningen positiv, vilket betyder att det finns fler aspekter än bara användbarheten som påverkar upplevelsen. Viktiga faktorer för användarupplevelser vid design av applikationer för TV handlar bland annat om det varierande avståndet användare har till teven samt storleken på denna.

    Tilldelningsdatum2016-juli-05
    OriginalspråkSvenska
    HandledareMårten Pettersson (Handledare), Kerstin Ådahl (Handledare) & Martin Wetterstrand (Examinator)

    Utbildningsprogram

    • Digital design

    Högskolepoäng

    • 15 hp

    Nationell ämneskategori

    • Systemvetenskap, informationssystem och informatik med samhällsvetenskaplig inriktning (50804)

    Nyckelord

    • tv
    • appar
    • social kontext
    • användarupplevelse
    • användbarhet
    • interaktionsdesign
    • apple

    Citera det här

    '